Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Det är inte konstigt att folk reagerar på bankernas avgifter eller det litet överlägsna bemötande jag ibland upplever när jag sätter min fot innanför deras dörrar. Bankerna ökar sina vinster medan vi som låter dem hantera våra pengar får näst intill obetydlig ränta.

Det behövs en förändring i bankvärlden. De styrande behöver gå utbildning för att förstå det mellanmänskliga samspelet. Därefter borde bankpersonalen gå på charmkurs. Det finns givetvis bankpersonal som har en bra attityd mot sina kunder, som kan lyssna, förstå kundens tänkande men alltför många sätter sig på höga hästar och intar en översittarattityd gentemot kunden om du frågar mig.

Läkare, präster och även bankpersonal är sakkunniga som vi vänder oss till när vi behöver hjälp av något slag. Av oss samhällsmedborgare har de setts med positiva och litet uppskattande ögon, alltså trovärdiga yrkeskategorier som vi förlitar oss på.

Präster har fallit. I dagens samhälle har religionen fått allt mindre roll för många. Från att för inte alltför länge sedan så var kristendomen den näst intill allenarådande religionen i Sverige så har vi dag flera olika religioner. Prästernas upphöjda position har dalat ned ordentligt, bl.a beroende på mångfalden i samhället, men jag tror även att diverse skandaler där präster varit inblandade i har gjort sitt.

Läkarkåren har fått fundera över sin yrkesroll. De har kritiserats för att inte bemöta patienter på ett bra sätt. De var litet gud fader själv även inom arbetsfältet, alltså behandlade i många fall övrig personal som ”mindre vetande” och kunde därför hunsas med.

Under de senaste åren har vi kunnat ta del av bankernas ökade vinster gång på gång. Ja, då förundras i alla fall jag över att de inte är mer rädda om oss kunder. Det är ju vi som slavar till deras välstånd.

Hur länge accepterar du bankernas budskap till oss?

Kommentarer till: "Bankernas vinster, ett gissel för folket" (2)

  1. Jag bytte i alla fall ut den bank som jag inte längre kunde ringa direkt till utan hamnade i en tel växel någonstans långt borta. Sen är det väl tyvärr inte så mycket att göra, de är lika goda kålsupare allihop och måste rimligen göra upp om räntor och annat eftersom det ser så lika ut. Och vinsterna! Det är orättfärdigt.

    • Jo, det är inga stora skillnader mellan våra banker, men skillnader finns. Ett bra bemötande kostar dock inget och det anser jag som kund är väldigt viktigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: