Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vad är vi rädda för!?

Vincentjulafton
Den här söta tomtenissen kom till mig på julafton

Att ha sunt tänkande runt hygien måste vi ha.

Idag hör jag ”larmrapporter” om hur mycket bakterier som finns på kundvagnar, hissknappar i köpcentrum osv och att vi rekommenderas att använda handsprit efter besök i dessa köpcenter. Vem förvånas över att det finns bakterier på mycket sådant som massor med människor rör vid. För många år sedan så var det våra pengar som det larmades om, att de var bakteriehärdar osv.

Att tvätta händerna ofta med tvål och vatten är bra handhygien. Jag tror inte att det behövs mer för allmänheten. I vården behövs även handspriten, utan tvekan, för att inte sprida smittan vidare.

Vi får ju inte göra oss mer ömtåliga än vi är. Hur överlevde människor förr, måntro? Hur överlever människor som lever i misär, uteliggarna t.ex dör inte av bakterieangrepp, de dör av helt andra orsaker.

Jag tror att ju mer bakteriefritt vi håller runt oss, desto mer känsliga blir vi, desto mindre kommer vi att tåla. Det här gäller för den stora allmänheten som inte av olika anledningar är speciellt infektionskänsliga, de ska givetvis vara extra uppmärksam på att undvika smitthärdar.

Låt förnuftet råda!

Kommentarer till: "Vad är vi rädda för!?" (3)

  1. Håller med, tror och lever efter devisen att ”lite skit rensar magen” …. ”bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete”…osv. Visst ska man hålla sig ren, men inte överdrivet! God fortsättning på julhelg och ledighet! Vad lillgrabben blivit stor!!!

  2. Vilken liten sötnos! Va roligt att få se honom på bloggen också!

    Det året vi hade svininfluensan som värst, så använde jag en hel del handtvätt och handsprit. Jag var också väldigt försiktig med att ha fingrarna runt näsa och mun. Och upptäckte till min förvåning att jag nästan aldrig blev förkyld. Har fortfarande gärna spritservetter med mig i handväskan så jag kan tvätta mig om jag är ute och shoppar och ska fika / äta exempelvis. Det känns verkligen som om handtag, pengar och kundvagnar är bakteriehärdar.

    Med bättre tvättrutiner för eleverna i min dåvarande klass så sjönk deras sjukfrånvaro drastiskt. Alla fick exempelvis starta dagen med att tvätta händerna och så igen förstås före maten. Handsprit fanns tillgängligt för dem som ville använda den. Det är enkla åtgärder som, om de blev mer vanlig, skulle kunna ha nationalekonomisk betydelse. Barns sjukdom orsakar ju föräldrars frånvaro på jobbet och in träder en VAB-penning som är rätt dyr för samhällsekonomin.

    God fortsättning på helgerna!

    • Ja en riktig liten fining är det, lätt att bli förälskad i, i alla fall som farmor.

      Vanlig handhygien i vanliga fall, just vid epidemier, stora influensautbrott kan jag tycka att handsprit är att rekommendera. För övrigt tror jag på tvål och vatten. Sedan när jag är ute i skogen har jag nästan alltid våtservetter med mig- Jag tror att desto mer petiga vi är, desto mer känsliga blir vi. Sunt förnuft kommer vi långt med. Däremot är man extra infektionskänslig, t.ex har cancer då ska omgivningen göra allt för att vara så ”rena” som möjligt. Stoppa fingrarna i munnen, ja, det gör jag mycket, trots att jag vet att man inte ska göra det. De som lyckas att aldrig göra det vinner mycket. Friska människor har ett gott immunförsvar. Med stigande ålder eller sjukdomar, ja, då blir vi känsligare.

Kommentera

Etikettmoln

