Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Värnlösa barnens dag

amaryllis

Är det någon mer än jag som har upptäckt att dagen idag har ändrat namn från Menlösa barnens dag till Värnlösa barnens dag. När hände det och varför?

Jag sökte på nätet och ser att Menlösa (oskyldiga) barnens dag bytte namn redan år 2001! Jag länkar till Historiebloggen som berättar om varför Menlösa barnen har fått en egen dag. Jag finner dock ingenstans varför namnet bytte namn i Sverige, i Finland däremot kallas den fortfarande Menlösa barnens dag.

Är det så enkelt att ordet menlösa inte ligger helt rätt i tiden i Sverige!?

Kommentarer till: "Värnlösa barnens dag" (9)

  1. Intressant – detta hade jag inte en aning om att det ändrats. Tycker nog att beteckningen Menlös är nog så relevant idag som förr – med tanke på hur det ser ut för många oskyldiga barn i vårt samhälle… (Har förresten 2 kusiner som fyller år idag.)

  2. AnneMarie Engblom sa:

    Visste inte att dagen ändrat namn från menlösa till värnlösa.
    Kanske är värnlösa barns dag mera modernt än menlösa…Skulle kunna vara tänkbar förklaring till ändringen.

    • Det är ganska knepigt att dagen bytte benämning för drygt tio år sedan, jag visste inte, det verkar helt enkelt inte vara känt bland allmänheten…

  3. Att vara menlös står ju i vårt språk för att sakna egen vilja. Det blev både pinsamt och parodiskt när barn nr två i vår familj föddes just på den dagen (skulle ha varit född på julafton!), för han var redan från början långt ifrån menlös / viljelös. Jag tror aldrig han blev retad för sin födelsedag, men lite pinsamt var det nog.

    Jag fick lära mig som liten att menlösa barns dag egentligen betydde medellösa barns dag, alltså de fattiga barnens dag. Vet inte om det stämmer med dagens ursprung, men verkar lite logiskt att lägga in en sådan dag efter julhelgens frosserier.

    Värnlös är nog bättre, fast jag vet inte vilka barn som är mer värnlösa än andra.

    • Att vara medellös var inte det som syftades på om den länkade inlägget är riktigt, det ska handla om Herodes framfart. Jag har aldrig hört den här förklaringen tidigare, men tycker den låter relevant.

  4. På Wikipedia kan man läsa följande förklaring till ändringen: ”Namnet ändrades då ”menlös” med tiden fått en alternativ negativ betydelse. På äldre svenska betydde menlös helt enkelt oskyldig, utan skada eller fel, och att barn som beskrevs som menlösa inte hade några synder på sitt samvete.”

  5. Jag visste om det, har nog vetat hela tiden, eftersom jag gillar almanackor, namnsdagar osv. Menlös, vem vill vara det? Förr betydde det ungefär värnlös, men det är inte heller något bra ord tycker jag. Gott slut om jag inte dyker upp här mer i år. Nästa hoppas jag på lite ”markarbete” med dig, bara tiden räcker till. Ha det bra!

Kommentera

Etikettmoln

