Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nyårsdagen 2013

happynewyear

God fortsättning på det här året som har börjat väldigt lugnt och stilla för min del.

Vaknade tidigt, trots att jag kom sent i säng. Efter några timmar så blev jag trött och la mig på sängen för att läsa en bok, ögonen blev allt slappare så jag släckte lampan och sov en stund till. Sedan var det dags för litet mat, läst och läst i en deckare, helt uppslukad. Så när det började skymma så tänkte jag att jag måste ju ha litet dagsljus på mig i dag också. Var ute en liten runda och loggade årets första cache som fanns på promenadavstånd. Fem grader varmt, härlig promenad.

I natt sköts det nyårsraketer under flera timmar. Ja, så till den milda grad att jag tycker att kommunen måste begränsa det här. Dels är det inte så himla mysigt att höra detta eviga knallande under massor med timmar, men främst för miljön. Hur har folk råd egentligen? Det verkar som om det finns många tjocka plånböcker hos folk som inte är så miljömedvetna. Under min promenad idag så var det ganska mörkt men jag såg massor med skräp av det som blir kvar av nyårssmällare.

Nu tar kommunens städningsarbete över. De som köper och skjuter iväg smällare borde också få vara de som städar efter sig. Det finns faktiskt en lag som förbjuder nedskräpning. Varför gäller det inte alla dem som roar sig med att avlossa smällare!?

Kommentarer till: "Nyårsdagen 2013" (13)

  1. Håller med dej helt om raketeländet. Hos oss på landet, var det lugnt i år. Det finns inga barn-ungdomar i raketåldern hemma i byn. Men Johanna berättade att hästarna i deras stall blir helt tokiga på nyårsnatten, den springer omkring i sina boxar och får ingen ro i kroppen på halva natten. Sådana sjuka människor som lägger pengar på detta … massor av pengar!

    • En timme runt tolvslaget kunde räcka och var och en får städa efter sig… kanske inte så lätt… men ändå! Eller bara tillåta kommunernas egna fyrverkerier!

  2. För djurens och miljöns skull tycker jag det borde bli restriktioner på eländet. Gärna ett stort och vackert fyrverkeri ibland men inte det eviga knallandet.

  3. Man kanske skulle kunna tillåta fyrverkerier ett par timmar runt 12-slaget men sen får det vara stopp. Kan tänka mig att det blir mycket både för djur och människor inne i ett samhälle. Här hos oss på landet pågår det hela från 11 till bortåt 1, sen är det slut.

  4. Här där jag bor skjuts det också en hel del raketer, men bara just vid själva tolvslaget. Själv har jag inte köpt fyrverkerier på många år, senast var för ca 20 år sedan när min son var liten. Jag har också funderat hur folk har råd. Vissa pjäser är enormt påkostade.

  5. Vilket skönt sätt att börja ett nytt år, tummen upp! 🙂 Och då menar jag inte raketerna… jag avskyr dem. En granne till mig stod mitt på gården och sköt upp raketer med sitt barn. Hur i h-vete tänkte han?! Antagligen tillräckligt långt borta från sin egen balkong… om ngn annan får in de brinnande missilerna genom fönstret verkade han inte bry sig om. 😦

    Skönt att det är ett år till nästa… God Fortsättning, Mia! 🙂

  6. AnneMarie Engblom sa:

    Värden runt firar man ett årsskifte med sprakande stjärnfall från raketer.
    Det kan vara farligt, javisst…men visst finns det ett lekfullt moment i detta också.
    Här i Huskvarna skjuts det ” lagom”, kring tolvslaget.
    Brukar ”snåltitta” från balkongen….
    Visst är det festligt!

    • Jo ett fyrverkeri tror jag inte vi kan komma bort från än. Men det skulle vara betydligt strängare regler runt det hela. Jag önskar att du hade sett det jag såg när jag var ute på promenad igår… det var ingen vacker syn med allt ”raketavfall”. Dessutom så tycker jag att det festliga i fyrverier har fallit bort för mig… tyvärr.

Kommentera

Etikettmoln

