Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hamnat i Västerås

isigt

Nu har jag hamnat i Västerås i ett arbetsuppdrag. Tar vila från Norge litet. Jag kom hit i söndags och har haft fullt upp sedan dess.

Idag är jag dock ledig och passade då på att köra till IKEA för att fixa en del som saknas i lägenheten. Alltså handlat för bemanningsföretagets räkning. Men nog sjutton slank det ner en hel del till mig också, trots att jag inte hade tänkt handla något 😉 Oj, vilket köpcentrumsområde! Här gällde det att veta var man gick in, var man ställde bilen osv… 🙂 När man ligger ute på det sätt som jag gör så upptäcker man hur trevliga och hjälpsamma vi i Norden är, det gäller både Norge och Sverige.

Som vanligt tar första veckan på en ny plats med många arbetstimmar musten ur mig…. men jag vaknar snart till liv igen, och kommer då att vara litet mer aktiv igen här på bloggen.

Kommentarer till: "Hamnat i Västerås" (10)

  1. Ok, lite omväxling med Sverige nu då. Är det någon radikal skillnad mellan länderna när det gäller sjukvård, arbetsmiljö, stress, lön, organisation osv?

    • Lönen är betydligt lägre i Sverige, det är nog den största skillnaden för oss svenskar. Men för syrror som arbetar och bor i Norge… är de ungefär lika avlönade som vi. De har ju betydligt högre levnadsomkostnader.

      Stress, ja, jag vet inte. De flesta avdelningar i Norge har jag upplevt är bättre bemannade än här, men något undantag har det varit. I Norge strävar de efter att ha så många sjuksköterskor som möjligt. I Sverige har man minimum för att man ska hinna, och fler undersköterskor. Det medför att sjuksköterskor i Norge är mer delaktiga i ”allt” omvårdnadsarbete, både på gott och ont. Så litet skillnad är det, men ganska lika resonemang ändå. Det jag däremot reagerar på är att i Norge verkar de inte ta på allvar att använda penicillin i mindre omfattning. Där kör de med antibiotika betydligt mer än i Sverige och det är både förvånande och oroväckande.

  2. Var ledig idag och inte hade jag så mycket ork som jag ville. Ibland behööver man sådana dagar.
    Vad bra du gör det som jobbar på olika platser, måste vara lite spännande också.

    Ha en fin helg
    Lissen

  3. Aha, Västerås, du närmar dig…..!!!! Kanske det blir här i trakten nästa gång och då vet du var jag är. Jag skulle vilja gå i utvilad och min egen takt, på IKEA i Västerås. En enda gång har jag varit där och då var jag och 2 kompisar på väg hem från Spanien och höll på att svälta ihjäl. Snabbt in i entrén och tog en korv med bröd…..Det var annat än spanska tapas vill jag lova. Ha det bra i Västmanland!

  4. Roligt att höra att vi i Norden anses trevliga – men det håller jag också med om. Hoppas du ska trivas på ditt nya ställe.

Kommentera

Etikettmoln

