Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Sjukvårdens sekretess

blasipporliten
Jag längtar till våren.

Sjukvårdens sekretess och hur den sköts diskuteras mycket just nu relaterat till TV-sändningar som har gjorts. Nu har jag inte sett dessa program, men har åsikter ändå.

Jag tror att det finns ett intresse från allmänheten att få insyn i hur sjukvården fungerar precis som det gör för polisens arbete, skolans arbete m.fl yrkesgrupper. Sjukvården är finansierade av oss alla, så viss insyn i hur det går till kan vara försvarbart.

Sjukvården är belagd med sekretess. Dit ska människor kunna vända sig med förtroende att inget som de själva inte godkänt får komma ut. Om jag som inlagd inte vill att mina barn eller min äkta make (om jag hade någon) inte ska få veta hur sjuk jag är eller något annat. Ja, då är det min vilja som gäller. Likaså om myndiga ungdomar inte vill att föräldrar ska få veta något så är det den unges vilja som styr att information ej ges. Inte ens polisen har någon självklar rättighet till att få veta om någon är inlagd på sjukhuset. Det är endast om patienten misstänks för något brott som kan ge två års fängelse eller längre, då får vården ge polisen upplysningar om personen finns på avdelningen eller ej.

Jag har sett serien om de norska barnmorskornas arbete och tyckt det varit intressant, men i dessa program är jag ganska övertygad om att mammorna har gett tillstånd till TV-teamet och sändningarna.

Att TV-team filmar i akutlägen kan inte anses moraliskt riktigt, att sända det i TV utan den enskildes medgivande är brottsligt, jag kan inte se det på något annat sätt. Det ska bli mycket intressant att följa det rättsliga förfarandet i anmälningar som nu gjorts mot landstingen… all sanning har säkert inte kommit fram. Kanske är artiklarna vinklade till sjukvårdens nackdel, kanske kommer det fram händelser som är allt mer hårresande än de media redan presenterat.

Sedan smyger sig tankar in i mitt huvud om – hur många privatpersoner är det som filmar olyckor, räddningsarbete, polisingripande osv…. Var går gränsen där? Den tekniska utvecklingen i vårt samhälle går fort och är inte helt enkelt att hantera alltid.

Kommentarer till: "Sjukvårdens sekretess" (4)

  1. Jag brukar titta på alla elever i skolan som sitter i klungor på rasterna med varsin I-phone, Smartphone el dyl och funderar ofta på om de filmar mig och mina elever som har olika funktionshinder, när vi passerar till och från olika ställen i skolan. Ingenting vet jag och inte vad de gör med det heller om de nu filmar.

  2. Det skulle kännas som ett övergrepp att bli filmad i en olyckssituation eller i samband med vård! Jag blev väldigt upprörd när jag läste om hur 12 landsting skrivit avtal med tv-bolag utan att ha rett ut frågorna om sekretess ordentligt. Det ska naturligtvis vara skriftliga medgivanden i förväg, innan någon filmas eller får sin vård diskuterad offentligt. Och självklart ska det inte ens ställas en fråga om detta till patienter som av olika skäl kan tänkas ha påverkats i sitt omdöme av sjukdom eller medicinering. Och för barn är det förstås föräldrar som ska ge sitt medgivande – i förväg!

Kommentera

Etikettmoln

