Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vinter = skitväder?

balkongbild
För en vecka så fanns det ingen snö här, nu ser det ut som bilden visar. Tagen med en fot ute på balkongen… 🙂

Om vinter är att räknas som skitväder, ja, det är en tolkningsfråga. Vissa gillar inte snön, andra tycker att det är mysigt. Jag tycker det är vackert att titta på, även att vandra i ibland, om det inte är halt. Men visst är snöande skitväder när det orsakar olyckor, t.ex att människor halkar och bryter ben, armar eller vad det nu kan vara. Än värre är det förstås när det händer allvarliga olyckor och människor omkommer.

Idag har jag varit ute och kört bil, fattade nog inte riktigt hur besvärligt det var på vägarna. Nåja, jag skulle inte så långt, men så snart jag kom ut på motorvägen vid Ekhagsrondellen strax söder om Huskvarna så blinkade det blåljus litet här och var. Dessutom bildades det köer omgående. Tror att polis och bärgningsfolk stängde av ena körfilen, jag svängde dock upp mot A6 då trafiken fortfarande rullade där. Det går ju an när man känner sta´n och kan ta sig dit man vill på olika vägar, allt efter behag.

Som sagt, vinter är oftast skitväder… Hur stor olycka det var det har jag ingen aning om. Hoppas att inga svåra skador på människor, pga väglaget så hoppas jag att farten var någorlunda låg. Jag hoppas att farten var så låg med tanke på väglaget så det inte orsakade några svåra personskador.

Kommentarer till: "Vinter = skitväder?" (10)

  1. Ingen ide att räkna vintern som skitväder, den är ju i allafall, minst 5 månader. då skulle man ju deppa ihop. Lika bra att gilla den vita snön och hoppas att det inte blir så många halkolyckor.

    Men kan man få be om en 5 månader lång sommar, det borde man väl kunna få.
    Eller hur!

    Trevlig helg!

    • Så resonerar förstås en klok kvinna medan jag trilskas med att inte gilla… 🙂 Jag är i alla fall glad att jag inte ska ge mig ut på vägarna några långa sträckor den här helgen. Önskar även dig en trevlig helg! Det här med fem månader lång sommar, DET skulle jag däremot gilla – mycket!

  2. Skitväder, absolut. Skidväder för en del. Hoppas att snön har försvunnit när vi kommer tillbaka hem om en vecka. Tror dock inte det….. vi får väl räkna med vinter en månad till…. och sedan kommer förhoppningsvis härlig vår, sommar och höst i så där sju månader.

  3. Jag tror du skrivit fel – Vinter = Skidväder ska det väl vara 🙂

  4. Jag är starkt anitvinter. Fick alldeles mer än nog under 23 år i Västerbotten. De första 10 var härliga och jag försökte lära mig allt, utan att lyckas med annat än sparkåkning och pulka. Sedan blev jag anti vintern när taken rasade in och vi hade snö över fönsterblecken som ändå satt ganska högt upp. Vi har mycket nu också, men i april är det säkert bart och det var det inte alltid däruppe. Bra att du kör försiktigt!

    • Man kan ju undra litet hur jag fungerar… på måndag sätter jag mig frivilligt på planet och far cirka 25 mil norr om polcirkeln… Jag gissar att de har snöööö 🙂

      Köra försiktigt är nödvändigt när det är moddigt, tycker jag. Tyvärr gör inte alla det.

  5. Slask är skitväder men annars gillar jag snön. Det blir så fint ute.

    • Om det kommer snö och blir liggande är helt ok. Vägarna kan vara fina då. Men det har snöat i tre dygn här, tror jag det är. Det tycker jag inte är så kul.

Kommentera

Etikettmoln

