Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Jonas Gardell

jonas gardell
Foto: Britt-Marie Rasmusson

Var och såg Jonas Gardell här i Jönköping igår kväll. Jag blev besviken.

Mer än halva tiden roade han oss med underlivshumor, mycket lättförtjänta skratt. Sedan fanns det partier i hans framträdande där hans djupa tankar kom fram, då var han riktigt bra. Men det var alldeles för litet av den varan.

Jag har sett honom en gång tidigare och då var han helt lysande…Så jag hade väntat mig mer, men kanske är det som min väninna sa, han har lagt så mycket energi på ”Torka aldrig tårar utan handskar”-serien så han hade inte ork till fler klokheter. Kanske är det så, men då borde han väntat med scenframträdandena.

Däremot så hade vi, min väninna och jag, en trevlig stund både före och efter föreställningen hemma hos mig då vi utväxlade egna klokheter. Vi åt räkwok med grönsaker och drack vinet Viognier till. Vinet fick väl godkänd, eller vad det nu kan heta i betygssammanhang nu för tiden.

I en del av kommentarerna till inlägget där jag skrev att jag köpt det här vinet verkar vinintresset vara stort, jag har några favoritviner bland de vita, som jag gärna rekommenderar, men då måste jag ut i butiken och kolla vad de heter. Det får bli vid annat tillfälle, för nu har jag fullt upp inför resan i morgon.

Kommentarer till: "Jonas Gardell" (9)

  1. Ungefär vad jag tycker om Gardell, när han är bra är han lysande och när han är mindre bra är han riktigt kass. Har inte sett honom live iofs men på tv många gånger.

    Kollade upp Beauvignac-vinet du visade igår och det ser ut att vara en nyhet. Ska testas… eller om jag tar det ekologiska Viognier-vinet från Argentina. Heter Zuccardi har jag för mig. Alltid kul med vintips!

  2. Jo..Gardell är ju speciell…han har ett djup som inte alltid framkommer under hans framträdanden…men en go gubbe är han ju 🙂

    Sv: Tack 🙂

  3. Jag såg Gardell här i V-ö en gång. Det var längesen, men då använde han sig av ”lyteskomik” eller vad jag ska kalla det. Tog personer i publiken och gjorde narr av dem, t.ex ”din skäggige jävel där”… och liknande. Det gillade jag inte, så sen dess har jag inte sett honom, bara läst hans böcker som jag tycker är riktigt bra. Inte bara de senaste ”Torka inte tårar…” utan även de äldre.
    Såg honom sen i Gbg på bokmässan, då pratade han om ”Torka inte tårar…” och var väldigt bra.

    • Instämmer… Lyteskomik, underlivskomik sådant gillar jag inte. Han föll en hel del för mig.. Vet inte om jag anstränger mig för att gå på hans framträdanden fler gånger. Det känns litet som på vinst och förlust. För jag vet ju att han kan vara mycket, mycket bra.

  4. AnneMarie Engblom sa:

    Underlivshumor och lyteskomik är ingen intelligent humor.
    Det är låg nivå på sådana skämt, att göra sig rolig på andras bekostnad! Har en väninna som jobbar hos landstinget. Personalen blev bjudna på stand up-show på Jönköpings teater, komikerns namn var Uz Nöyen, vet inte stavningen…Min väninna reste sig och lämnade salongen i protest mot underlivshumorn och lyteskomiken!

Kommentera

Etikettmoln

