Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vargfrågan är inflammerad

179188_wolf_2
Bild från freeepik.com

Jag hade inte tänkt att kommentera vargfrågan eller ha synpunkter på vargen över huvud taget i min blogg. Det är en fråga som är lika het som invandrarfrågan är – fast i en betydligt snävare krets. Debatten leder till väldigt känsloladdade uttryck ibland. Känslor är absolut inget fel, vad vore vi människor utan det – men att vara så förbittrad på ett djur och på regeringen som vissa är i den frågan, ja, är det rättvist? Jag kan förstå att besvikelse och ilska väcks när vargen river tamboskap, det ser jag inte som konstigt alls. Men för att få litet mer nyanserad tanke runt detta så undrar jag varför vi alla accepterar att många människor omkommer i viltolyckor årligen.

Eller om man vänder på det, varför tillåts vi människor att köra ihjäl så många djur utan att arga röster höjs! Beror det endast på att de djurstammarna består av så många fler djur? För inte kan det väl vara så att det är människors rättigheter som är betydligt viktigare än några djur- och människoliv?

Varg finns till o från över hela landet numer. Det vandrar ned vargar till Småland och även till Skåne och Blekinge om jag minns rätt. I Småland revs en massa tamdjur, får tror jag det var, för något eller ett par år sedan. Ägaren var förgrymmad, javisst, men för övrigt så hördes inte mycket kommentarer om att det fanns varg i trakten.

I fredagens tidning, lokalpressen så berättas det om när en varg irrade sig in på Bilprovningens område i Gislaved, som ligger några få mil söder om Jönköping.

Jag citerar hela artikeln som är skriven av Anna Alexandersson och Oskar Svensson i Jönköpings-Posten (8/2).

”Utanför bilprovningen i Gislaved, bland kunder och bilar sprang en stor varg runt på området.
– De har en kompass i sitt huvud och då kan ett samhälle komma i vägen. Den blev stressad och skärrad då, säger Lina Andersson, rovdjursansvarig på länsstyrelsen.
Det var strax innan åtta på torsdagsmorgonen som en stor varg sprang runt utanför bilprovningen i Gislaved. Mitt framför ögonen på kunder vid parkeringsplatsen samt personalen som också såg vargens entré.
– Den var jättestor, säger besiktningsman Roger Thorstensson, som såg den med egna ögon.
Dock hade vargen inga planer på att besiktigas, utan hade problem med att hitta ut från det inhägnade området.
Vargens steglängd visade sig vara gigantiska 2,10 meter. Tassavtrycken var 11 centimeter – en stor labb i sammanhanget.
– Jag som spårar litet själv tyckte det var skithäftigt. Det var mäktigt att se en varg mitt framför näsan, säger Roger Thorstensson, som imponeras av dessa djur och har ett stort djurintresse. En jägare meddelade senare på förmiddagen Länsstyrelsen i Jönköping, att även han sett vargen, men då vid Blåhemmet utanför Gislaved.
– När jag ringde Länsstyrelsen trodde de inte först på mig, säger Roger Thorstensson.

Länsstyrelsen valde att skicka ut en rovdjursspårare till området. Linda Andersson, rovdjursansvarig på länsstyrelsen, kan konstatera att det verkligen var en varg som besökt bilprovningen i Gislaved. Den sågs av tre personer i utkanten av Gisalved, berättar hon.
– Gislaved kom i vägen lite grann och där blev den ganska skärrad och skrämd. Då drog den ett par kilometer söder ut och sedan norr ut igen. Vilda djur gillar inte att vara bland människor, den söker inte upp dem frivillig och sedan blev den ganska snabbt stressad på morgonen när alla människor började röra på sig och bilar började köra.
Linda Andersson konstaterar att steglängden tyder på att den var stressad.
– Det här djuret har galopperat.”

Friska vargar är skygga för människor, den här som omtalas i artikeln uppförde sig precis som friska vargar brukar göra, alltså söka sig bort från människorna. Det som jag kan se som ett problem är de vargar som inte är friska, de kan givetvis vara farliga. Precis som inom alla djurarter, inklusive människoarten!

Kommentarer till: "Vargfrågan är inflammerad" (4)

  1. Det var intressant att läsa om vargen på bilprovningen. Jag väljer dock att inte komma med åsikter i vargfrågan, för det är som du skriver – mycket infekterat.
    Så har jag läst ikapp (trodde jag var i fas, men icke!) och vet vart du ska dra iväg. Det var inte precis nästgårds. Hoppas du får en bra vistelse där och ett bättre boende än det förra. Hur länge blir du borta? Minns inte om du skrev det eller inte? Det blir ljusare däruppe ganska mycket tidigare än här frampå vårkanten, t o m i Umeå var det så, fast det ligger förhållandevis rätt långt söderut jämfört med Narvik. Ser fram emot rapporterna från din nya ”hemort”. Hoppas allt går bra!

    • Tack för dom lyckönskningarna! Det känns genast bättre när du skriver att det snabbt blir ljust däruppe… 🙂

      Nej, vargfrågan vill jag inte ge mig in på riktigt… men ändå litet… kanske…

  2. Vargar verkar definitivt vara en infekterad fråga som också har en del gemensamt med invandrardiskussioner. Visst är det, precis som du påpekar, ett problem när vargar river tamboskap. Men lite känns det också som om motståndet handla om ett hat för hatets egen skull. Mångfald berikar, både bland djur och människor.

Kommentera

Etikettmoln

