Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Stadsvandring

samiska

Idag har jag ägnat mig åt stadsvandring och upptäckte ovanstående skylt. Vad är det för språk mer än norska? Jag gissar på samiska, men har egentligen ingen aning om hur samiska skriftspråket ser ut. Någon som vet?

Litet kuriosa är att byborna här uttalar Harstad precis på det sätt som det står skrivet med det främmande språket. Jag letade rätt på skatteetaten här idag och sökte nytt skattekort. Vi utlänningar måste göra det årligen vid ett personligt besök och uppvisande av giltigt pass. När jag reste hemifrån kom jag på att mitt pass börjar bli gammalt, kollade, fann att sista datum det är giltigt är 20 februari så det var i sista minuten jag kom iväg till Norge. För inte är det pass jag tänker på inför de här resorna.

Harstad är en liten vacker stad, med många branta gator och nu när solen ligger på så kan det vara lurigt halt på vissa utsatta ställen. Men jag stod på benen idag, i motsats till hitresedagen då jag gjorde en ordentlig vurpa när jag letade efter huset där lägenheten finns. Men alla skelettben höll, tack och lov! Hur kul hade det varit att komma tillbaka till akutmottagningen som patient endast några få minuter efter att jag hämtat ut nycklarna där! Ja, jag kunde inte låta bli att tänka den tanken… 🙂

Det kommer fler bilder från Harstad….

Kommentera

Etikettmoln

