Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fredag eller måndag

harstad4

I flera inlägg på Facebook och bloggar så hojtas det om att det är fredag idag. Ja, det är det onekligen om man kollar kalendern, för mig är det dock måndag om det är på måndag arbetsveckan börjar. Hänger du med?

Jag har varit ledig två dagar och i eftermiddag börjar min arbetsvecka, har sju dagars arbetspass framför mig innan det blir ledig dag igen. Dessutom har jag ingen aning om vilka jag ska arbeta med… så är det att börja ett nytt uppdrag som bemanningssjuksköterska. Många tycker säkert det låter tråkigt, knepigt eller nervöst. Jag tycker det är mest spännande, men även litet jobbigt. Mycket av tiden kommer säkert att gå till att leta, jag vet ju inte var saker och ting finns.

Den stora lyckan med att vara anställd av bemanningsföretag med placering på olika orter är dock att få uppleva alla dessa olika platser, att få möta så många människor. Men även att inte behöva fördjupa mig i arbetet som man gör om man är anställd år efter år på en arbetsplats. Det där med att ta ett helhetsansvar har jag gjort så många år, så det här passar mig alldeles utmärkt de sista åren innan pension. Platser jag arbetat på har varit alltifrån Göteborg i söder till Kirkenes i norr. Häftigt. Varje plats har sitt att bjuda på.

Harstad som jag befinner mig i just nu är absolut den vackraste platsen jag varit på under mina arbetsuppdrag. Dessutom har jag träffat väldigt trevliga personer ute på sta´n. Hjälpsamma, trevliga och nyfikna på nykomlingar… 🙂 En man jag snackade med en längre stund berättade om hur han blev evakuerad från Finnmark till Harstad, 1944 när tyskarna brände städerna uppe i nordnorge. Sedan blev han kvar här. Sådana här möten är trevliga och lärorika.

Kommentarer till: "Fredag eller måndag" (10)

  1. Sr otorligt vackert ut och förstår att det måste vara ett äventyr att byta orter och se andra vyer.
    Lite tufft att jobba 7 pass, bara.

    Härligt att resa, japp, det är det

    • Det låter tufft med sju arbetsdagar i sträck hemma i Sverige, men när man arbetar som jag vill man ha det så här, ibland så många dagar som möjligt, t.o.m dubbelpass accepteras med ett leende på läpparna. Men däremellan är jag ledig längre perioder, det är belöningen.

  2. Vacker vy, sådan där möten är ovärderliga och som man kommer ihåg länge efter, och det där med att åka runt och jobba på olika ställen låter ju lite fräckt, men inget för mig så länge pojken går i skolan.

    Ha nu en jättebra helg (även om du jobbar)

    • Helt riktigt, man ska vara singel och utan barn om det ska fungera, tror jag. Jag har barn, men de är vuxna sedan flera år. Ha en trevlig helg du också!

  3. Jo..har ju jobbat inom vården en period av mitt liv vilket innebar helgarbete. Man vänjer sig vid att ha ”helg” när andra har vardag.
    Personligen är jag skeptisk till bemanningsbranschen…men det är ju jag det och alla tycker ju som tur är inte som jag.

    Ha ett fint arbetspass 🙂

    • Ja här är en till som är skeptisk till bemanningsbranschen. Inga bra arbetsgivare egentligen, vi har bra lön, men dåliga villkor för övrigt. Trots min syn på branschen så passar det mig utmärkt så här dags i livet!

      Ha en god helg!

  4. Låter som du får träffa en hel del människor och att få besöka många platser.
    Önskar dig mia en fin lördag och helg!

  5. Undrar bara hur långt norrut du är?

Kommentera

Etikettmoln

