Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Låt oss leka med tanken

harstad3

I dagens Aftonbladet läser jag Fredrik Virtanens ledarkröknika som handlar om sjuksköterskans lönevillkor.

Det är så sant, det han skriver. Jag var fackligt aktiv under sjuksköterskestrejken på 1990-talet, och minns hur Vårdförbundet organiserade strejken – hela tiden utifrån att tredje man (patienterna) inte skulle drabbas på ett sätt som kunde skada dem. Vi är så oerhört lojala och tänjer oss så långt som vi bara kan för att patienterna ska få det de behöver. Nu tänker kanske någon att det där stämmer inte, en del har dåliga erfarenheter av vården. Ja, egna upplevelser kan ingen ta ifrån den enskilde, men om man funderar över vad som hänt kan det bero på just tidspress och stress i vården eller helt enkelt att ni mött någon vårdpersonal som borde ha ett annat yrke. Tyvärr, så finns det en del människor i svenska vården som är ganska uttröttade av sitt arbete, det går att dölja till viss gräns, men till sist blir omgivningen lidande. Trots allt så tror jag att de flesta människor som varit i kontakt med vården är nöjda med både vård och bemötande, dessa är dock inte lika intressanta att visa upp i media.

Jag leker med Virtanens tanke…. Jag tänker litet längre, tänk om varenda sjuksköterska går i strejk samtidigt. Den strejken skulle utan tvekan bli samhällsfarlig. Frågan är hur samhället skulle reagera. Inte skulle de kunna dra legitimationen från samtliga sjuksköterskor – vem skulle då ta hand om den medicinska behandlingen? Läkarna? Nja, de har sin profession, ställa diagnoser, operera osv men kan inte sjuksköterskans yrke. Undersköterskan då? Njae… de är superduktiga inom sitt gebit, men de har inte heller sjuksköterskans kompetens. Dessutom finns det väl inget överflöd av någon vårdkategori i landet. Hur skulle allmänheten reagera? Vad skulle politikerna göra?

Tanken på samhällets och politikens reaktion är onekligen kittlande…

Kommentarer till: "Låt oss leka med tanken" (10)

  1. Är nog fler branscher som borde strejka..inga nämnda inga glömda..fast ibland undrar jag varför olika branscher jämför sig med varandra lönemässigt trots att det är totalt olika branscher.
    Men så klart..rättvisa…ett i detta samhälle väldigt slitet ord numera…nånstans tror jag rättvisan är död…hoppas det inte är så 😦

    • I början eller mitten på 1990-talet arbetades s.k arbetsvärderingsunderlag fram. Mycker spännande. Det lades in olika faktorer som jag inte riktigt minns men bl.a riskfyllt, stressigt, smutsigt, ansvar, utbildning m.m. Om jag minns rätt så kom idén och de första från Canada, sedan förbättrades de efter hand. När det så var dags att testa en barnmorska med något mansdominerat yrke, minns inte riktigt vilket, så gav det utslag till att barnmorskan var ordentligt underbetald eller om det nu var mannen som hade för hög lön. Sedan föll det platt fall på något sätt…. varför minns jag inte riktigt.

      Visst är det många andra yrken som måste uppvärderas. Men något måste göras. Läkarlönerna har minskat sedan kvinnorna blir fler och fler. Det handlar nämligen om kvinno- kontra mansdominerade yrken, en tradition sedan långt tillbaka. Jag läser historia och nu minns jag inte riktigt, men tror det var i början av 1800-talet som det var självklart att en kvinna skulle ha lägre lön än mannen för samma arbete. Jag tror helt enkelt det är detta det fortfarande handlar om… Varför ska annars omvårdande yrken, vi som arbetar med människor, betalas mindre än de som arbetar med döda ting om man jämför yrken med lång utbildning med varandra, eller yrken med kort utbildning med varandra. Jag vet inte om det finns något undantag. Det är bedrövligt tycker jag.

      Jag lyssnade på riksdagsdebatten i veckan där ämnet jämställdhet var uppe…. lärarna lyftes fram… visst de får nog ett bra lönelyft och det är bra, det är de värda, men det finns många andra kvinnodominerade yrken som också behöver lyftas upp utan att lärarna ska sjunka tillbaka. En jättesvår fråga, för ingen vill avstå och det finns inte obegränsat med pengar…

  2. Jag har nästan bara positiva erfarenheter av vården. Det är självklart att ett så viktigt arbete skall premieras mer genom högre lön.

  3. Så sant så sant. Vi som är nöjda hörs inte lika ofta. Tyvärr verkar det som om vi människor bara hörs när vi är missnöjda. Är mycket lättare att säga att det där var inte bra än att säga, snyggt jobbat. Tack för god vård.

    Jag har alltid varit väldigt nöjd med min kontakt med vården. Stort tack för det jobb ni gör

  4. Hmm, det där med facklig kamp för sjuksköterskor kan då inte jag sammanfatta i ett kommentarsfält. En del som syrrorna kanske skulle gilla att jag sa men också ett och annat som ni inte skulle jubla över att höra.

    • Jag tror nog att vi syrror skulle tåla att höra både det negativa och det positiva. Inlägget hänvisar till artikeln om sjuksköterskor, så visst skrev jag ur det perspektivet. Främst handlar det dock om kvinnodominerade kontra mansdominerade yrkens lönesättning. Det är inte fråga som jag tycker borde lyftas upp mer på det politiska bordet!

Kommentera

Etikettmoln

