Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Röjning i skog

roy

Ibland kan små enkla ting fascinera mig, t.ex när jag läser att ”På många håll i Europa började en stor nyodlingstid omkring år 1000. Befolkningen ökade och spred sig alltmer över områden som tidigare inte varit uppodlade. Så var det även i vårt land, där bönderna från söder till norr gav sig inåt skogarna för att röja ny odlingsmark. Många ortsnamn på -rum och -ryd i Götaland som -rud och -red i Västsverige är kvarlevor av den nyodling som pågick under sen järnålder och tidig medeltid. Det gamla ordet ryd betyder just röjning i skog.”

I mina barndomstrakter finns både Göteryd, Pjätteryd, Markaryd, Tingsryd, ja säkert fler platser som slutar på ryd som jag inte kommer på just nu. Har dessa ortsnamn funnits på dessa små orter över 1000 år? Ja, varför inte…. men en hisnande tanke… Det satte igång hjärnkontoret på mig!

Citatet är hämtat ur ”Sverige – en social och ekonomisk historia” av Susanna Hedenborg och Mats Morell.

Hur noga är ni med att sätta ut citatkällan? Vad jag vet så måste man göra det?

Kommentarer till: "Röjning i skog" (2)

  1. Mycket intressant inlägg. Jag visste inte heller det där om ortsnamnen. OJ, inte tror jag att jag satt ut källor när jag citerat, har bara inte tänkt på det!

Kommentera

Etikettmoln

