Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Konsumera konsument!

kn

Ibland blir jag så trött på det sätt vi lever. Ja, jag menar med tanke på miljöförstöring och att ta för oss av jordens resurser.

Vi flyger kors och tvärs över jorden, eventuell energikompensation är en piss i havet om uttrycket tillåts. Vi köper prylar som vi både behöver, men många gånger helt onödiga prylar. Har vi blivit prylgalna? Producenterna tillverkar nya prylar som många av oss bara måste testa. Varför behöver vi 10-15 st olika tvålsorter, rissorter osv…? Vi köper vatten på flaska trots att vi har ett väldigt bra dricksvatten i våra kranar. Det senaste ”måste” är ångmaskin som städgrej? Blir den lika långvarig som bakmaskinerna blev? Sopbergen växer…

Ja, jag menar inte skuldbelägga någon . jag har mycket tid att tänka när jag vistas i främmande land. Kanske påverkade resan till Kenya mig mer än jag förstått. Att se deras fattigdom har nog gjort mig litet mer återhållsam. För inte är jag någon renlevnadsmänniska på något sätt. Jag vill ha min kaffesort, jag har både bil och flyger för att ta mig fram. Men visst lever vi som om jordens resurser är outsinliga!?

Hur tänker du i dessa frågor? Går det få oss att tänka om?

Kommentarer till: "Konsumera konsument!" (11)

  1. Jag är nog inte så mycket för olika maskiner för allehanda ting, men skulle jag behöva så finns det en uppsjö på blocket för en billig peng knappast inte använda.
    Vad ska man göra, har också funderat. Just nu så ska vi starta ett cykelprojekt i Karlskrona. känns mycket bra. Vi är ju en så liten stad att alla skulle kunna ta sig till skola och jobb med cykel ifall man vill. Just nu är det bara 7% som cyklar, vi hoppas på en stor ökning på 2 år.

    Ha en bra dag!

    • Nej, jag är ingen prylmänniska heller i form av en massa maskiner till allt, men jag ser vad som sker i samhället. Det går i fel riktning när det gäller miljön, tycker jag.

  2. Dom säger, dom som vet en hel del om miljön att vi kan inte vänta med att dra ner på utsläpp, skövling av regnskog och annat som påverkar livet på jorden om det ska finnas något kvar till kommande generationer. Det är pengarna som styr som mycket annat här i världen, men för att det ska till någon märkbar förändring så måste alla länder vara eniga om en markant nedskärning av föroreningarna och sånt som hotar i längden människan och djurens existens. Och med eniga menar jag verkligen eniga, inte som en kafferast på någon arbetsplats, där ALLA i någon sorts fråga är eniga för stunden men lika fort som sista droppen kaffet runnit ner i halsen tycker dom flesta olika ändå.

    • Det är en fråga för hela världen, absolut. Men alla kan inte sitta och vänta på att någon annan ska börja. Problemet är nog att det behövs så stora omsvängningar, ett helt annat tänkande att ingen vet hur det ska ske. Ska vi dra ned/sluta producera en massa onödiga varor, ja, då ökar arbetslösheten och den kämpar vi mot redan nu osv…. Det är en jättestor fråga…. men nödvändig att ta i.

  3. Jo, nog går det att lära sig att fundera på sina inköp.
    Jag köper ofta inredning på loppis t.ex

    Ha en bra start på veckan. // Lissen

  4. Jo..vi har en ångmaskinsdammsugare på föreningen…några av föreningéns medlemmar har provat den hemma…funkar ypperligt…men fungerar den lika länge som en vanlig dammsugare?
    Tvivlar på det.

    sv. Så sant 🙂

  5. Viktiga och tänkvärda funderingar. Helt klart måste vi börja fundera över jordens resurser och hur vi mer effektivt ska använda dem. Jag får ju erkänna att en sak som jag har svårt att avvara från är flygningar över jorden. En hemsk miljöförstöring men resorna ger så mycket. Mest ger de ju så klart en personlig ego utveckling för mig men jag kan även känna att resor till världens hörn gör att jag funderar mer över de val jag gör på hemmaplan. Jag tillhör inte dem som måste ha alla nya maskiner. För mig gäller kvalité framför kvantitet och jag skapar ”relationer” med mina saker så jag byte inte ut dem.

  6. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så tänker jag. Varje litet steg i rätt riktning mot en grönare värld med mindre konsumtion gör mig full av framtidstro.

Kommentera

Etikettmoln

