Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Neskaffe

Jag brukar handla i en liten, liten jokerbutik som jag passerar mellan arbetsplats och hemmet. Inte illa, med tanke på att jag endast bor cirka 200 meter från sjukhuset! Vardagar har butiken rejäla öppettider, lördagar endast några få timmar, och den har även söndagsöppet. Vart jag än har varit i Norge tidigare så har alla butiker stängt på röda dagar – men inte här i den här lilla staden! Jag har sett flera mataffärer som håller öppet även helgen.

Hur som helst, mitt kaffe tog slut, jag iddes inte vandra nedför backarna utan tänkte jag väntar med att handla tills jag är ledig när butiken är öppen. Fredagen glömde jag köpa kaffe. Lördagen arbetade jag när där var öppet, idag öppnade inte butiken förrän kl 12.00. Jag hade litet dov huvudvärk som jag misstänkte var abstinens, kroppen saknade koffeinet. Strax efter kl 12.00 var jag på plats och kollade in deras kaffehylla. Ovanstående lilla burk, 100 gram, var inte billig, men den enda som innehöll koffein. Inte ville jag ha koffeinfritt kaffe! Ni får gärna gissa vad ni tror att burken kostar.

Det står på burken ”Smaker best de förste 4-6 ukene efter åpning”. Hehe… ingen behöver oroa sig, jag vet inte ens om burken räcker för de tre återstående veckorna jag har här.

Nu har jag ätit middag, druckit en kopp kaffe, får se om huvudvärken släpper. Om en timme är det åter jobbdags och det vore förstås bra om jag inte känner mig lätt groggy då av abstinensen. Just nu är jag inne i en intensiv period med 10 dagars arbete, gjort hälften av dem när jag går hem från jobbet ikväll. Sedan har jag inte mycket kvar innan jag är hemma i Jönköping igen. Det ska bli jätteskönt! Längtar!

Så mycket snö som vi har här nu, ja, det minns jag inte när jag såg sist. Senaste veckan har det kommit massor av snö… Det räcker nu, tycker jag. Lokalbefolkningen säger att de brukar inte ha någon vår. De har vinter och sedan är det hux flux sommar… de förstår inte när alla sörlänningar snackar lyriskt om årstiden vår! Den tid som jag gillar allra bäst…

Tänk att en ö som ligger så nära Golfströmmen begåvas med så mycket snö…

Kommentarer till: "Abstinent och gissningstävlan!" (6)

  1. Svidyrt, förmodligen. 70 kr säger jag.

    • Svar presenterar jag nästa helg! Så får fler chans att gissa… 🙂

      • OK. 🙂 Svarade så kort bara för att jag använde telefonen och är inte alldeles bekväm med att skriva längre meningar med den. Mina kronor är svenska, de norska är ju inte likvärdiga.

      • Hittills leder du, oavsett om det är norska eller svenska kronor du angett. Du är den enda som vågat dig på en gissning! Kul…

        GRATTIS också till att du blev den som skrev den tusende kommentaren i min blogg… sanningen ligger nog strax över 500 i stället då jag kommenterar de flesta! 🙂

  2. Ja du, utan koffein är det ju änna lite meningslös kan ju jag tycka..fast vad vet jag ?
    Norge?
    Jo..känner några som arbetar där..bra betalt…man får uppskattning i form av rejält med stålar, till skillnad från vårt eget avlånga land…men jag håller mig på hemmaplan jag….ja..ska sanningen fram tror jag ingen där vill ha över mig dit för att jobba..kan ju ingenting..haha

    Sv: Vi hade en sådan gammal soffa med lock i mitt föräldrarhem…en bäddsoffa modell ”riktigt gammal”.
    Man skulle tagit vara på den…en raritet 🙂

    • Jo, för oss svenskar är det stora pengar vi tjänar här. Men för norrmännen vet jag inte… allt är himla dyrt här. Hyror, hus, mat osv… elen ska vara svindyr, sägs det. Då jämnar det ut sig.

Kommentera

Etikettmoln

