Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Partiledarfråga

water

Inte för att jag är centerpartist och inte för att jag behöver oroa mig för deras val av partiledare.

Efter gårdagens lördagsutfrågning i radions P1 där Eskil Erlandsson grillades kan jag bara konstatera att jag tycker det är konstigt att inte fler centerpartister kräver ett partiledarbyte. Erlandsson gjorde mycket bra ifrån sig i intervjun. Han bjöd på engagemang och jag upplevde att han hade genuint tyckande och tänkande i frågorna han ställdes inför. Ofta, mycket ofta, oavsett parti, så verkar politiker mer tänka på att ”svara rätt” än att verkligen bjuda på sina egna tankar och idéer.

Gör inte c något radikalt i god tid inför valet får de skylla sig själva om de ramlar ur riksdagen… 🙂

Kommentarer till: "Partiledarfråga" (4)

  1. Per-Anders sa:

    Det skulle onekligen vara en spännande situation om C ramlade ur riksdagen efter nästa val. Hur skulle blockpolitiken påverkas? Skulle Alliansen finnas kvar? C brottas ju med stora interna motsättningar så jag tror att det är ganska troligt att partiet ramlar ur riksdagen.

    • Ja, det finns mycket frågetecken inom politiken inför nästa val. Både kd o c hänger löst, kommer sd att växa mer eller kommer de att tappa förtroende… Kommer s att kämpa för ideologiska frågor och vad kommer m att vilja… För hittills har det mest handlat om vad m har velat, småparatierna har mest stått vid sidan om och fått nicka instämmande… 🙂

      Var kommer mp ha sina sympatier? Kommer de att backa upp m? Mp tycker jag är ett vingligt parti, vet inte riktigt var de hör hemma, än så vill de hänga på vänsterblocket och sedan högerblocket… Kanske är det sådant som kallas för flexibelt!? 🙂

  2. AnneMarie Engblom sa:

    Förmodar att Annie Lööf har förankring i de egna leden, annars hade hon knappast blivit vald till partiledare. Men jag tror inte att hon är någon väljarmagnet…som når ut till den breda allmänheten. Det är kris för alliansen i dagsläget. Även folkpartiet och kd riskerar att hamna utanför riksdagen.

    • kd hänger löst… men tror du att folkpartiet riskerar att falla ur?

      Annie Lööf var hoppet för partiet då när de skulle välja ny ledare… men tror de hoppades för mycket. Trots allt så är hon inte så gammal, jag tror det är bra med folk som har litet fler års erfarenhet av konflikter m.m för är det något som partiledare hamnar i så är det förstås mediegranskning emellanåt…

Kommentera

Etikettmoln

