Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Norwegian eller SAS

flygflyg

Under det relativt färska året 2013 så har jag rest med både SAS och Norwegian. SAS till Harstad och Norwegian hem från Harstad.

Vad tyckte jag, fanns det någon skillnad? Vilket var bäst?

Ja, med båda bolagen kom jag dit jag skulle. Tidtabellen följdes exakt vid SAS-ruttens tre avgångar, trevlig personal, inget att klaga på.

Med Norweigan så blev det 30 minuters försening vid avgången från Oslo. De bytte utgång på Gardemoen för resa därifrån till Arlanda, sådant händer. Men det jag tyckte var anmärkningsvärt var att ingen upplyste i högtalaren att utgången var ändrad, trots att jag en halv timme innan aviserad avgång var ensam vid utgången. Jag satt och läste och uppmärksammade inte att den ene efter den andre hade lämnat. Jag hade gott om tid, så det blev inga problem, mer att jag tycker det var dålig service. Att jag inte kom ända till Jönköping med flyg berodde inte på bolaget utan att vid helger går det inga flyg till vår flygplats. Det som däremot var betydligt sämre hos Norwegian var att ingenting att äta eller dricka ingick i resan. En mugg kaffe 25 NOK och en 33 cl mineralvatten 25 NOK, en liten macka fanns inte, utan var tvungen att köpa en liten förpackning med tre minimackor i. Den förpackningen kostade cirka 60 NOK, minns inte exakt.

Hos SAS fick vi något litet att äta, minns inte vad. Fick även kaffe och litet mineralvatten utan extrakostnad. Ville man ha mer att äta så fick man betala.

Var det någon skillnad på priset? Ja från Jönköping – Harstad var SAS definitivt billigast. Skillnad ganska mycket t.o.m. Hem var det billigast med Norwegian, åtminstone med rabatten som bemanningsföretaget fick. Ditresan var SAS billigare än Norwegian var med rabatten som bemanningsföretaget fick. Hur kan det vara så? Ingen aning, konstaterar bra att det var så.

Får jag välja framöver med vilket bolag jag ska resa med när jag flyger långt bort så väljer jag SAS utan tvekan!

Kommentarer till: "Norwegian eller SAS" (2)

  1. Visst är SAS ett stabilt företag som också kan erbjuda trygga transporter. Jag har aldrig rest med Norwegian men däremot med ett annat lågprisbolag, Ryan Air. Där är servicen urusel men eftersom de har väldigt låga priser så är de ändå ett alternativ för mig som privatresenär.

    • Ryan Air har jag bojkottat hittills och kommer nog att göra även i fortsättningen. De har varit inblandade i allt för mycket negativ publicitet, tycker jag.

Kommentera

Etikettmoln

