Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

typisktsmåland

Idag är första dagen jag inte har något inbokat sedan jag kom hem från Norge. Solen sken, jag ville ut på geocaching och så fick det bli. Loggade hem cacher till GPS:en på en runda jag länge tittat på. Var litet skeptisk då den går i skogen, men jag såg att andra nyss hade gått där, så det är ju ingen omöjlighet i alla fall. Nej, omöjligt är det inte, men nog hade det varit behagligare om det varit barmark och litet varmt.

Tutan

Förr i tiden låg det ett litet torp på den här platsen. Från 1700-talet och fram till en bit in på 1900-talet bodde det folk där. Idag finns det vindskydd, grill och en fikaplats där istllet, men det skulle givetvis varit mer inbjudande att slå sig ned där om det varit vår och varmt. Tänk att sitta där i vitsippstid, det måste vara ljuvligt. Det fanns en del information om livet på torpet på en skylt vilket jag läste med intresse. Jag fick veta att det röjdes mark här då befolkningsökningen var stor på 1700- och 1800-talen och att torparna fick bo där mot att de gjorde en hel del dagsverken hos bonden som ägde gården. I avtalet så stod det att torparna skulle göra 36 karldagsverken och 24 kvinnodagsverken på gården under sommaren och dessutom skulle torparen göra ett dagsverke i veckan resten av året hos bonden. Som om inte det skulle räcka så var det inskrivet att torparparet var tvungna att ställa upp och hjälpa till på gården när de blev tillsagda, t.ex vid slakt och byk mot endast mat som ersättning. Detta avtal hade torparparet Anna-Lena och Adolf som flyttade hit 1865 och stannade under 10 år. Sådan här information berikar mina promenader!

matsäck

Vädret var vackert och jag hade matsäck med mig, men det var inte speciellt skönt att sitta där på stubben och äta även om solen sken. Det blev en snabb måltid och sedan vandrade jag vidare. Mycket snö var det på vissa ställen och på väg till en cache så trampade jag genom den hårda skaren, sjönk ned så det var snö litet över knävecket. Fanns det en grop där eller var det en driva som bildats just där, det vet jag inte. Upp kom jag och upptäckte att det var helt onödigt att jag gick där, jag var på väg mot fel enbuske!

skogsväg

På de flesta ställena var det dock inte så mycket snö. Bilar/traktorer hade kört där så det var halt på många ställen, det gällde att veta var jag satte fötterna! Jag var ordentligt trött i benen innan jag kom fram till bilen igen och under den sista sträckan så funderade jag på varför hjärnan vill så mycket mer än kroppen nu för tiden!?

Kommentarer till: "Promenad på historisk mark" (6)

  1. Vad bra att de gjort i ordning det gamla torpstället som utflyktsmål och informerar om livet här. Och vacker bygd ser det ut att vara också.

    • Ja, kul med skyltar på sådana här platser. Informationsskyltar om avverkningar och vad de kallas och varför, tanken bakom. Alltså varför en del stubbar är litet högre, varför vissa torra små träd fått stå kvar i avverkningen osv…

  2. Skrattade åt ditt ”varför hjärnan vill så mycket mer än kroppen nu för tiden!?”. Det är bara så att hjärnan minns den ”gamla, goda tiden” och har inte insett att kroppen är i förfall! 😀
    I allafall är min hjärna på det sättet.. haha..
    Härliga bilder!! Tror jag ska ta upp det där, geocaching, i sommar. Har aldrig pysslat med det, men det verkar kul.
    Ha en skön onsdag!! Kram!

    • Ja, man kan ju undra varför inte kropp och själ gå hand i hand!? 😉

      Geocaching är absolut värt att testa… det kan dra ut dig till intressanta platser du annars aldrig skulle funnit.

  3. Älskar verkligen sådana där historiesaker..att läsa och höra om vad som funnits på platsen man är på för länge längesedan…det där med Geocaching har jag en gammal arbetskamrat som sysslar med..tyckte först det verkade knepigt…men det är nog inget fel med det iallafall.
    Han har till och med en Geocaching.moped..det du 😉

    Ha en fin fortsättning på veckan 🙂

    • Ja, visst är det intressant att få veta litet om ”förr i tiden”! Geocaching kan vara mer än att hitta burkar… 🙂 Geomoppar har jag hört talas om. 😉

Kommentera

Etikettmoln

