Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

spiror

Under många år pågick hetsiga diskussioner om Jönköping skulle ha ett nytt kulturhus eller ej. När beslutet till slut skulle tas så bombhotades möteslokalen. Detta stoppade dock inte politikerna utan beslutet togs.

Under byggnationen fanns det mycket gnölande insändare i lokalpressen om kostnaderna, feltänkt, hur ska folk ta sig dit? Hur ska de kunna parkera sina bilar? Ska besökarna, finklädda, behöva vandra över kalla, blåsiga, hala gator? Ja, jag minns inte allt…

Nog trodde jag att kritiken skulle lägga sig. Men nu snart två år efter invigningen av vårt vackra kulturhus Spira så finns det fortfarande massor med insändare i lokalpressen som ifrågasätter kostnaderna…. och ”finfolkets” nöjesvanor, ska de bekostas med skattemedel?

De som skriver insändarna är förmodligen människor som aldrig sätter sin fot där, inte har sådana intressen över huvud taget. Men har de ”rätt” att ifrågasätta uppförandet? Ja, det har de naturligtvis… men då bör de tänka ett steg längre, tycker jag. Det är mycket som är skattefinansierat i vårt land. Varför ska idrottsarenor, simhallar, äventyrsbad, bibliotek och muséer m.m skattefinansieras? Därför att det gynnar människors välbefinnande, även om de inte alla används av alla samhällsmedborgare. De gynnar olika intresseinriktningar.

I vårt rika land så finns det utrymme för att tillfredsställa olika sorters behov hos människor Var generös i dina tankar… och låt folk njuta av det de vill använda.

Jag mår fortfarande gott efter teaterstycket Maria Stuart, det ger verkligen goda efterdyningar inom mig. Än bättre blir det när jag kan jämföra tolkningar med min väninna som var med på föreställningen. Var och en tolkar vi in saker, utifrån våra egna upplevelser.

Kommentarer till: "Kulturhus, är det nå´t att ha?" (2)

  1. Kan bara hålla med/trycka på ”gillaknappen”. Ha en bra vecka!

Kommentera

Etikettmoln

