Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Det här med religion…

stavanger1

Jag har inte haft så mycket åsikter om religioner, var och en får tro på vad den personen vill tro på och vad vederbörande blir harmonisk av.

Men jag kanske inte ska vara så blåögd, för genom religionerna utvecklas mycket elände. Vem har inte hört talas om religionskrig? Alla religioner, tror jag, bygger på kärleksbudskapet. Hur kan då de olika religionerna slåss mot varandra, t.o.m döda varandra? Vad är det som gör en människa till antisemit eller till antimuslim? Finns det antikristna? Det finns det säkert… Under religionernas mantel så döljer sig mycket skit. Pedofili har dolts inom katolicismen, när kristendomen kom till Sverige fick kvinnorna sämre ställning i samhället än de haft tidigare! Först 1960 sågs kvinnor tillräckligt kompetenta eller fullvärdiga som människor så att de kunde bli präster i svenska statskyrkan! Alla dessa domedagsprofeter som titt som tätt hävdar att jordens undergång står för dörren relaterar också till sin tro!

Ju mer jag tänker på vad religionerna ställer till med, ju mer anti blir jag. Att folk tror på något så luddigt som religionernas budskap, ja det har jag inte förstått tidigare heller, men haft full respekt för de som tror. Respekt för människor har jag fortfarande… men jag blir mer och mer skeptisk och anti mot det som döljer sig bakom olika sorters guds-tro!

Mycket gott görs via religioner, men, det går aldrig att komma ifrån att religioner förtrycker folk och är grund till mycket ondska också.

Kommentarer till: "Det här med religion…" (2)

  1. Jag tror att roten till ”det onda” finns inom det faktum att det alltid funnits, och alltid kommer att finnas, människor med härskarmentalitet som använder sig av religionen som ett vapen att utöva makt i både stort och smått. I stället för att använda ”kärleksbudskapet” som du nämner finns i alla religioner.

    Många människors behov av att tro på något större, övergripande utnyttjas av ”härskare” som lägger till egna tolkningar av vilken ”helig skrift” det än handlar om.

    Tror inte uttrycket ”Som f-n läser Bibeln” har tillkommit av en slump

Kommentera

Etikettmoln

