Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

stavanger5

När jag var barn/tidiga tonåren var den här dagen vikt åt metartävling, eller rättare sagt en dag för att titta efter fina killar… 🙂

Min bästa kompis på den tiden och jag fick följa med vuxna som skulle delta i fisketävling, vi fiskade inte den dagen varken jag eller Ulla, däremot glanade vi och fnissade när vi såg några killar som vi tyckte var läckra. Mer än att titta var det aldrig tal om.

Tänk vad vissa minnen biter sig fast… 😉

I Norge, där jag befinner mig nu, så är Kristi Himmelsfärdsdag det vi kallar för storhelg, här kallas det för helligdag och genererar mer än dubbelt upp i lönekassen om man arbetar den dagen inom vården. Jag arbetar inte idag, jo ett par tre timmar innan midnatt får jag del av det. Men å andra sidan så arbetar jag så mycket så jag värdesätter en ledig dag. Både den 17 maj och hela pingsthelgen är också helligdagar, Norge är t.o.m så kloka att de har kvar annandag pingst som helgdag + sin 17:e maj. Däremot räknas inte midsommarhelgen som något annat än vanlig helg, midsommarafton är vanlig arbetsdag här.

Kommentarer till: "Kristi Himmelsfärdsdag" (4)

  1. Såg att du varit inne å kommenterat på min blogg. Kul och tack.
    Jasså du jobbar i Norge i vården, kan ju förstå det eftersom dom i Norge har förstått att dom som jobbar i vården är viktiga och betalar därefter.

    Hoppas att våren har kommit till dig med.

    Tjingelingen från Rantamor.

    • För oss svenskar är det bra inkomst här. Men synen på arbete med människor är som i Sverige. Vid jämförelse med andra yrken så ligger vårdarbete inte som något välbetalt arbete. Tyvärr!

      Våren är här, men det kan komma mer värme… 😉

  2. Norge är fint det..har ingifta släktingar här från min barndom så nog har man hört om Norge alltid 😉

    H kom från Norge och gifte sig med min mormors syster och alltid var det jämförelser mellan svenskt och norskt..så en dag lånade U ett ankare av H för att U skulle ut och fiska lite…ankaret var från Norge så H gav instruktion om att U skulle vara försiktig med det.
    Bar sig inte bättre än att U tappade ankaret i havet varvid han lovade fixa ett nytt likvärdigt så fort som möjligt..H var förtvivlad…så en dag kom U med ett nyinköpt ankare..ett Svenskt av ypperligt bra märke och kvalitet..H vände och vred på det..: jaja..det må vara bra kvalitet..MEN DET ÄR ICKE NORSKT..sa han med barsk uppsyn.

    Denna historia har berättats så många ggr i min släkt att man inte riktigt vet vad som egentligen sades..men U har bekräftat detta så då är det väl korrekt beskrivet.

    Ha så fint där borta.

    • Tack, ja, jag har det bra här. Något mer nationalistiskt än Norge får man nog leta efter. Det är bara att tänka på hur ”varenda norrman” firar sin nationaldag!

Kommentera

Etikettmoln

