Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

stavanger6

Idag är det 80 år sedan bokbålen skedde i Tyskland. Den 10 maj på kvällen så arrangerades bokbål i många tyska städer, på bålet kastades böcker som fanns med på nazisternas svarta lista.

Låt det aldrig hända igen! Varken bokbål eller att nazismen får frodas…

Kommentarer till: "80 år sedan bokbålet" (2)

  1. Även i Sverige städar man bort vissa åsikter. Figurer med vissa färger är inte tillåtna, konst tas så på allvar att utövare mordhotas, försvar för det fria ordet blir också mordhotade, böcker bränns för biblioteken krymper. Som du säger: låt det inte hända igen!
    (PS 80 år en nolla har ramlat). Tack för besöket på min blogg!

    • Nu blir jag nyfiken, vad tänker du på för figurer? Hakkorset? Det är den enda figur jag kommer på som inte är tillåten. Jo, konsten har engagerat folk på ett sätt som jag inte riktigt kan förstå. Att den kan väcka känslor och tankar, men därifrån till att hota någon eller önska någons död, det tycker jag är att gå för långt! Tack för påpekandet om nollan jag tappat, korrigerat det nu… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

