Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tiggeriet ökar

vallmo

Tiggarna blir fler och fler på våra gator och torg, både i Sverige som i Norge.

I Sverige har det varit en mycket ovanlig syn att se tiggare på gatorna fram till för några få år sedan. Nu finns det nog människor i de flesta städer som sitter med sina plakat, eller bedjande ögon som blickar på oss och hoppas på att vi som passerar ska lämna dem en slant. Ibland är de mer aktiva, går fram och snackar och förklarar att de har sjukt barn eller annan nära anhörig hemma och behöver hjälp.

Hur brukar du som läser detta göra – ger du en peng eller passerar du utan att ge dem en blick? Här i Norge är det en vanlig åsikt att de luras, att de har pengar och bara bluffar. Både i Sverige som i Norge har jag läst att det är fattiga människor som utnyttjas av ligor – det är kriminella ligor som tar pengarna.

Jag tror inte det kan vara någon lönsam tillvaro att vara tiggare. Med andra ord så tror jag inte det är människor som har det gott ställt och vill ha litet extrakosing. Inte vill man sitta t.ex på bybrua i Drammen på en pappbit i bitande vinterkyla om man inte är fattig. Jag förundras över hur de klarar att sitta där, det blåser kallt där vintertid. Jag brukar promenera förbi och skänka dem en tanke, fundera över vilka de är och var de hör hemma. Ljuger de i sina budskap om cacersjukt barn hemma, eller vad det nu är för budskap de för fram. Behåller de pengar de får in eller finns det någon liga bakom dem? OM jag visste att det är fattiga människor och att de får behålla pengarna för egen del så skulle jag dela med mig, men med alla rykten och tidningsartiklar är jag alltför skeptisk.

Så finner jag en krönika av Johan Ehrenberg som jag gärna delar med mig av – han för mina tankar vidare i frågan. Ja, tänk om det ändå kunde gå att få bort fattigdom från vår planet. Att alla människor skulle få drägliga levnadsvillkor. En sådan dröm, tyvärr tror jag det är en utopi…

Kommentarer till: "Tiggeriet ökar" (22)

  1. Jo..de finns överallt i mitt Göteborg nu..och hur gör jag då?
    Har hört från en kamrat som arbetar på en myndighet att många är organiserade…andra reser runt i europa och stannar sin tid de får vara där för att sedan resa vidare.

    Så hur gör jag då?

    Jag går förbi…skänker ingenting….för känslomässigt är jag kvar i tanken att ingen behöver tigga i mitt land..myndigheterna tar ju hand om våra medborgare..de till och med tar hand om de som tigger med mat..skola för barnen…ja…så..de får inget av mig.

    Inte ens de som faktiskt bor en bit bort från mig här..de är nere och tigger de också…det har blivit en stor marknad det där även för boende i vårt land..både privatpersoner och myndigheter..ideella organisationer.

    Så..jag skänker ingenting…!

    • Tack för dina tankar! Jag tänker nog mest på de som kommer från andra länder, t.ex Rumänien, Bulgarien – de är inte här för att samhället ska ta hand om dem, utan just för att få pengar genom tiggeri – enligt artiklar jag läst. Jag är väldigt dubbel i den här frågan… hoppas fler gör som du, Micke, delar med sig av sina tankar…

      • Jo…känner ett par från Rumänien…ganska knepigt att det faktiskt kan vara bättre för dem att tigga här än att vara i Rumänien..det säger ju lite om hur de har det där. 😦
        De jag känner har ju jobb och så..de har det bra..men deras landsmän som kommer hit har det inte så bra alltid…ruggigt alltså.

      • Jo, nog tror jag att många av tiggarna har stora problem, men att välja ut dem som verkligen behöver och verkligen får behålla pengarna är inte enkelt. Frågan är svår, tycker jag.

  2. Jag blir så kluven i det här och om sanningen ska fram så brukar jag inte skänka något.
    Men om någon spelar eller sjunger, så kan det bli en slant från mej.

    Ha en fin vecka. // Lissen

  3. De finns här i min stad också. Det var en artikel i Etc, (tror jag) där tiggarna själva talade om, att det var mera lönsamt för dem att kosta på sig resan hit och tigga, än att stanna hemma och försöka få ett arbete. Det stod mycket mer också, men för mig kändes det konstigt. Resan är säkert inte så billigt för en hel familj, jag tror de var 5 stycken. De tillhörde ingen ”maffia, liga el dyl”, åkte bara hit för att hjälpa sig själva. Jag brukade ge dem tidigare, men numera avstår jag, åtminstone tills vidare.

    • Att det skulle vara speciellt lönsamt har jag svårt att tro. Sällan jag ser någon som ger, och de som ger ger endast en slant, och då ska det många vara många slantar för att det ska anses lönsamt. Jag kan givetvis ha fel, men tigger man om man kan finna inkomst på annat sätt? Jag tror det måste kännas ganska förödmjukande att tigga om allmosor…

  4. har även sett tiggare här i Karlstad å det är verkligen hemskt att folk ska behöva leva så, men jag funderar alltid på varför det blir så? bra inlägg du skriver här ikväll,kramen

  5. Det är många även här i Uppsala och man misstänker ligor. Det bästa är kanske att ge en filt, en smörgås eller liknande.

    • De flesta avstår från att ge, precis som jag uppfattar det i ”verkligheten”. Att ge en filt eller smörgås låter som bra alternativ, tycker jag.

  6. Jag skänker heller ingenting, jag är mycket skeptisk till det där.

  7. Som alltid så fångar du upp intressanta och angelägna frågor här på din blogg. Läste länken också… Spontant så anser jag att ett förbud mot tiggeri inte löser något som helst problem. Har svårt att tänka mig att det är något större antal människor som VÄLJER detta förödmjukande sätt att få in några kronor om man kan försörja sig på annat sätt…Ibland ger jag – ibland inte… Gatumusikanter som jag stannar till och lyssnar på ger jag för det mesta.

    • Tack B-M! Det vore förstås bra om vi finge bort fattigdomen i världen, då sluppe vi sådana här problemställningar! En vacker dag kan det vara svenskarna som sitter där och tigger i främmande land. Högkulturer har kommit och gått, ingen som bestått. Därför är det orealistiskt att tro att vår ska bestå.

  8. Det har nyligen varit en artikelserie i DN om tiggarna i Stockholm. Tvärt emot vad jag trodde, så tillhör inte de flesta maffia eller ligor, utan är fattiga människor. Det ändrade min syn.

  9. Läste i DN om folk från ”fattiga länder” som åker hit och ”jobbar” ihop pengar. Man hade satt en kamera där det skänktes pengar och en ”dagslön” blev ca 180 spänn. Hårt jobb för så lite pengar….
    Jag skänker. Jag tror att ”ligorna” är en myt. Det är också praktiskt att säga ”det är människohandel/ligor” och bara gå förbi. En tjuga eller två spelar inte mig nån roll, men kanske gör det skillnad den dagen för någon?

    • Det var ingen fet dagslön och det kan nog stämma, för det är väldigt sällan man ser någon människa ge något till en tiggare. Nej, sådana småsummor som tjugor gör varken till eller ifrån för mig heller, så går det bara dit jag vill så är det OK. Heder åt dig som ger… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

