Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Musiken berättar

gult

Sånger som är skrivna i brevform presenterades i P1-programmet Musiken berättar som reprissändes igår. Den här musiken är inte den sorts musik jag lyssnar på i vanliga fall, kan inte ens säga att jag gillar den. Ändå väckte den så positiva känslor hos mig. Kära Mor, Kärlekbrev i sanden, Barndomshemmet, Amerikabrevet, Brevet från Lillan, Brevet från kolonin och Käre John är några av dem.

Varför blev jag så glad av de här låtarna? En del tycker jag är ganska hemska, trots allt lyssnade på dem med ett leende på läpparna. Jag finner ingen annan förklaring till det än att de väckte positiva minnen hos mig. Under någon låt så fick jag en klar minnesbild av hur min pappa satt vid sitt skrivbord och diggade… hehe, musiksmaken varierar över tidens gång. En annan sång fick mig att minnas mig själv sväva runt på dansgolvet med någon dansant yngling… 🙂 Ljuvliga minnen…

Trots allt så fanns det med musik som jag gillar än idag, framförallt Cornelis Vreeswijks ”Brevet från kolonin”.

Kommentarer till: "Musiken berättar" (4)

  1. Nostalgimusik … Inte helt fel någon gång ibland 🙂

  2. Nämen, nu blev jag påmind (positivt:)) om några melodier jag helt glömt bort. Kul 🙂 Får faktiskt gå och sätta mig vid ”speleverket”. Håller på att träna in låtar för mitt ”urframträdande” på mammas serviceboende 😉

    • hehe… Där finns fler ”Musiken berättar”-program som du kan lyssna på. Jag hoppas du får många idéer, de äldre gillar det säkert. Igenkänningsfaktorn är nog hög, det var ju riktiga slagdängor på den tiden!

Kommentera

Etikettmoln

