Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Gatunamn

gatu8

Har norrmännen dålig fantasi när det gäller gatunamn eller är det för att hedra en massa människor? Tror det är en kombination… ”Kung Olavs gate” tror jag funnits i alla städer jag har bott i här i Norge, likaså ”Dronningens gate”. Personnamn, gärna med en titel framför finns det massor med gator som har. Gator utan personnamn är nästan undantag här…

Agent Kiellands gate – där bor jag… 😉

gatu1

gatu2

gatu3

gatu4

gatu5

gatu6

gatu7

Kommentarer till: "Gatunamn" (6)

  1. kul med olika gatunamn 🙂

  2. Dom är roliga norrmännen, men fantasin hmmm…………den får dom nog låta oss stå för hahaha..*blink blink*
    Ha en fortsatt fin helg!

  3. Fint sätt att komma ihåg människor…. det är väl så man ser det kanske… hoppas attde t är ”rätt” personer som blir hedrade. FAst det spelar kanske inte så stor roll… om mman får gatan uppkallade efter sig efter sin bortgång, så har man ju varken gott eller ont av det… Fast roligare vore det med speciella namn som markerar hur det sett ut förr eller har anor sedan förr. Som vårt Stockremma… skulle kunna heta Stockremmavägen, Moghultsgatan, Piskapunggränd… Krokavägen…. ja, så skulle det kunna se ut här… och det är ju roligare än Robert Larssons gata eller Bengt Aronssons väg.

    • Jag instämmer i dina tankar. Kungar och andra som hade ett gott anseende och rykte har redan fått sin beskärda del. Eller varför inte någon mindre bemedlad som slet i sitt aneltes svett, inte hade det så förmånligt, kanske ensamstående mor på sin tid i fattigsverige kunde få gatunamn efter sig. I Norge tror jag att det endast är ett enda kvinnonamn jag sett på en gatuskylt förutom ”dronningens”. Det är dåligt med jämställdheten, även här.

      I Habo har Sveriges sist avrättade person en rondell uppkallad efter sig efter TV-programmet för något år sedan. Det var Habo-borna som röstade fram det, men det väckte protester i samhället och det kan jag förstå. Falck som han hette var en mördare… Det är ju litet ytterligheter… att uppkalla platser efter kungliga o.dyl till att uppkalla det efter mördare eller andra som inte precis levt inom lagens ramar!

Kommentera

Etikettmoln

