Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Friskolor

stavanger9

Miljöpartiet går ut och kräver att friskolor som startar utbildningar ska ha ansvar för att även utbildningen slutförs. Ja, detta är så självklart så det borde inte behöva sägas! Samtidigt så vet jag att det inte är första gången det händer, det som nu händer med John Bauerskolorna och jag blir lika besviken varje gång jag hör sådant!

Ungdomarna som påbörjat sin utbildning blir oerhört svikna, det är nog lätt att tappa förtroendet för samhället och vuxenvärlden för de som drabbas. Det är inte anständigt att göra så.

Privata intressen i vård, skola och omsorg hoppas jag ska försvinna! De privata aktörerna har visat allt för många skandaler. Deras främsta intresse är inte att ge god kvalitet i sitt uppdrag, det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag vill att det istället satsas på den offentliga vården.

Kommentarer till: "Friskolor" (10)

  1. Kunde inte skrivit det bättre själv…privata aktörer har inte inom vård, skola och omsorg att göra…så det så.

    Nä..det är tufft i dessa tider..tror i min enfald att pengar inte styrde lika mycket förr som nu…en negativ utveckling om man frågar mig…nä…urk.

  2. Bra att JB-skolorna läggs ned nu så folk kanske förstår att det är säkrare och bättre att gå i kommunala skolor.

    • Ja, jag kan hålla med om att varje friskola som läggs ned är bra. Men det borde vara självklart att de tar ansvar för de utbildningar de startat – det skulle vara ett sätt att visa respekt mot samhället och främst mot ungdomarna!

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Bra att frågan om friskolor sätts under lupp och granskas.
    Här i Jönköping är vi många som är engagerade i den här frågan just nu, sedan det i förra veckan blev klart att JB-gymnasiet i Jönköping skulle läggas ned. Detta får elever och lärare veta två veckor innan skolavslutningen. Vem ska ta ansvar för de elever och lärare som saknar skola och jobb till hösten. Jo, det blir kommunen, dvs det offentliga, som får betala notan för experimentet!
    Detta är ett praktexempel på hur skolverksamhet INTE ska bedrivas!.

    • mmm instämmer. Kommunerna har alltid yttersta ansvaret för skolorna och äldreomsorgen… Det är vi skattebetalare, med andra ord, som får stå för kostnaderna! De största förlorarna är nog eleverna i alla fall, eleverna som inte fått slutföra sin påbörjade utbildning.

  4. Måtte detta fullskaleexperiment när det gäller att skola, vård och omsorg skall kunna drivas av företag med enda syfta att tjäna pengar avbrytas så fort som möjligt!!
    De enda former av drift som jag tror på vid sidan av det offentliga när det gäller de här områdena är kooperativ. Finns väl fungerande exempel inom detta.

    Riskkapitalbolagen kan väl ägna sig åt t ex uthyrning av tjusiga båtar, flygplan eller sälja resor till månen……

  5. Undrar hur länge denna lek med våra skattepengar ska få fortgå… och än värre våra barns framtid, våra gamlas och sjukas välbefinnande. Jag är så arg så jag spricker! Sluta dalta med dessa profitörer!

    • Det värsta är att det hjälper inte att någon spricker… ;.) Ja, det är VÅRA gemensamma pengar det handlar om som spelas bort till dessa bolag… 😦 Skamligt!

Kommentera

Etikettmoln

