Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

stav2

Jag har skrivit tidigare om att jag saknar lokalsinne… jag har min hand-GPS som är till stor hjälp, men ibland så kan den inte hjälpa mig. I vart fall inte om den ligger hemma i bostaden!

Till o från ordinarie arbetsplats i Stavanger har jag inga problem att hitta. Men nu har de inte så stort behov i slutet av min period här, så jag har arbetat några nätter inom somatiken som ligger i en helt annan del av sjukhuset. När jag gick dit första dagen gick jag en ”säker” väg… alltså där jag hittade, men förstod att det måste gå på ett smartare sätt.

Andra dagen skulle jag gå smart trodde jag. Det visade sig inte vara ett dugg smart… 😉 Jag promenerade iväg… gick och gick… förstod att det här kan inte stämma, jag borde varit framme. Frågade ett par som var ute och vandrade. Neee… jag fick vända… Gjorde så… och trodde jag kommit på rätt kurs. Hux flux kände jag igen gatunamnen alltför väl… jag var hemma i mitt eget bostadsområde igen. Det blev att åter ta den gamla vanliga vägen till arbetet. Som väl var så hade jag startat min promenad en timme innan arbetsdags, trots att promenaden endast borde ta högst 20 min.

Problemen är kanske allra störst när jag ger mig in i sjukhuset… De brukar vara väl skyltade och det är Stavangers också. Men så måste jag ned i källarvåningen för att hämta personalkläder… där finns det mycket gångar att välja på… 😉 Det gäller att välja rätt. Första dagen fick jag hjälp. Andra dagen gick det inte alls bra… jag velade runt, kände mig minst sagt förvirrad och tror jag såg sådan ut för någon frågade mig om jag hade ”kort”, alltså kort för att komma ned i dessa regioner. Det hade jag, ett ”vikarkort”… så fick jag hjälp och fick personalkläder i handen… nu gällde det att finna rätt hiss så jag kom dit jag skulle. Sjukhuset är byggt i olika vinklar så det är viktigt man befinner sig vid rätt hiss. Långt om länge och med mycket hjälp så kom jag rätt, bytte om, seglade in i rummet där jag skulle infinna mig tre minuter innan min arbetstid började! Jag kände mig inte speciellt fräsch, men på plats i tid i alla fall!

När jag gick hem idag på morgonen så fann jag en kollega där man kastar in använda arbetskläder och fick veta den närmaste utgången. Hua, så enkelt… Den ingången ska jag ta ikväll! Kommer nästan direkt på där jag hämtar ut nya arbetskläder… tror jag hittar till rätt hiss också… Fjärde och sista arbetspasset på den avdelningen! Aaah… det här med dåligt lokalsinne… ja, det är problem även på avdelningen när jag är helt ny… var finns de olika rummen, vaktrummet osv…

Avsaknad av lokalsinne tar massor av energi… Energi som kunde användas till roligare eller nyttigare saker… 😉 Fram kommer jag dock alltid, även om det tar tid! 🙂

Kommentarer till: "Förvirrad eller avsaknad av lokalsinne?" (4)

  1. Jodå..minns när jag skulle hem till en kamrat för många år sedan..hade fått information om att svänga höger vid en punkt…fast jag svängde höger vid en annan punkt innan istället och åkte sju mil innan jag anade att nåt inte stod rätt till.
    Vi bor i GBG båda två och där befann jag mig nästan i Alingsås..så..jo..hade också behövt en GPS egentligen…kör bara vägar jag absolut känner till…genvägar är ju ”senvägar” ibland sägs det..och det kan stämma det.

    Ha de bra nu 🙂

  2. Nya ställen kan vara nog så svårt att hitta men jag brukat för det mesta fixa det. Jag skulle också vilja åka till Norge och jobba. Har funderat många gånger man jag kommer liksom aldrig till skott.
    Hoppas du haft en fin helg!

    Kram

Kommentera

Etikettmoln

