Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vacker byggnad

slakthus

Det finns många vackra byggnader litet varstans. Ofta springer vi förbi dem utan att reflektera över dem. Jag har bott i Jönköping många år, men först för 3-5 år sedan upptäckte jag hur vackra det gamla regementets fasad är här i Jönköping. När jag upptäckte det var det dessutom i kvällsbelsyning!!!

Byggnaden ovan här i inlägget är det gamla slakthuset i Malmö. Alltså huset rakt fram med spetsigt torn eller kupol eller vad man nu vill kalla det… Visst är det läckert? Litet för läckert för sitt ursprungliga(?) ändamål, kan jag tycka… 😉

Kommentarer till: "Vacker byggnad" (10)

  1. Himla coolt hus!! 🙂
    Och jag förstår precis hur du menar. När vi tog emot en utbytesstudent så valde vi att gå en stadsvandring, med engelsk guide. Det var en upplevelse. Både engelskan och att se sin stad, där jag bott sedan -88, genom en guides ögon. Så himla mycket vi fick lära oss!!! Det var så intressant! 🙂

    • mmm diverse guidade turer är intressanta, man får helt nya perspektiv på gamla kända saker. Det jag såg i helgen var förstås inte sådant jag kände till, men det var förstås intressant ändå.

  2. Älskar ju gamla byggnader jag…alltifrån gamla slott till fortifikationer från 1700talet till kalla kriget bestående av bunkrar och annat.
    Både fint och spännande.

    Ha de bäst

  3. jättefin 🙂 jag älskar med gamla byggnader och speciellt kyrkor:)

  4. Jo det är läckert. Men glas- och stål/betongbyggnaden ser ganska cool ut den också.

  5. Ja det är vackert och jag undrar om det är byggt som slakthus från början? Vad har då tornet för syfte? Jag gillar verkligen hus med torn och drömmen som barn var att få bo i ett. Det har dock inte hänt.

    • Ja, jag tror att det är byggt som slakthus… men vet inte… Snickarglädje kanske.. Allt behövde inte vara praktiskt förr…

Kommentera

Etikettmoln

