Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ord är spännande

smaland

I någon ”fotokedja” så var ordet ensamhet på tapeten.

Ordet ensamhet förknippas ofta med något negativt.

Men… för mig är ensamhet något positivt, oftast – en stund jag får vandra med mina tankar i lugn och ro. Kanske beroende på att jag i mitt arbete träffar många människor, men jag tror att alla människor mår bra av och har behov av ett visst mått av ensamhet. Hur mycket, ja, det varierar. Förmodligen har jag ett ganska stort behov av ensamhet… trots att jag av mina vänner uppfattas som en social varelse… 🙂 Jag njuter av tystnaden och när jag inte vill ha tyst lyssnar jag gärna på musik, eller radio, eller TV för all del.

Påtvingad ensamhet är förstås negativt, men självvald ensamhet är positivt laddat för mig. Ensamhet kan vara vackert och rofyllt 🙂

Hur uppfattar du ordet ensamhet och hur upplever du själv din ensamhet?

Kommentarer till: "Ord är spännande" (16)

  1. Själv upplever jag ensamhet som nåt positivt där jag får rå om mig själv och bara ”vara”…fast visst…har ju yrkesmässigt haft med riktigt ensamma människor att göra..så visst är man ”färgad” av det…men rent privat är det ganska ok..till och med när frugan reser bort..man reder sig ju ändå.

    Ha de fint nu

  2. Håller med dig helt. Så skönt att få vara ensam ibland. När jag valt detta. Men ensamhet i samvaro med andra, det är jobbigt. Det händer att jag upplever det ibland….

  3. Då man har ett arbete som hela tiden innebär kundkontakt så kan jag känna att när lunchen kommer är det skönt att vara för sig själv, så ensamhet tycker jag innebär frihet för sina egna tankar.

    En sak som verkligen tål att diskuteras är ordet arbetskamrat- De fanns där när man fick anställning inget som man själv valt vilket man gör med sina vänner, så dessa jippon som förekommer runt om i landet med att man ska känna samhörighet i gruppen, givetvis trivs man annars hade man sökt sig därifrån. Arbetet är något man gör för att få en inkomst. Livet lever man på sin fritid. skulle det vara tvärtom skulle vi inte behöva semester.

    • Vilka spännande tankar ni för in i mitt tänkande. Det här med arbetskamrater vet vi ju alla… det kan vara god kamratanda, det kan var sämre och riktigt dålig. Frågan om alla mina arbetskamrater är mina kamrater…. 🙂 Däremot så tror jag inte alla som inte trivs på sitt arbete ser möjlighet att gå vidare, tyvärr. Tycker jag sett många sådana exempel.

  4. jag har börjat gilla ensamheten mer och mer när jag mådde dåligt en sväng i mitt liv fick jag panik av att vara ensam det förknippades med bara mörker och just ensamhet, nu älskar jag tystnaden att gå runt på en promenad på morgonen ute då nästan ingen är vaken mm då njuter jag 🙂 kramen

    • Att kunna njuta av ensamhet innebär kanske att människan mår bra. Men mår man dåligt psykiskt så tror jag inte man trivs varken i sällskap eller i ensamhet. Det är helt enkelt något som är fel i livet… Eller!??

  5. Ibland trist och tråkig men allra oftast en välkommen paus från allt som händer runt omkring mig. Jag har ett ganska stort behov av egentid och det känns som att jag blir ”överstimulerad” för ofta.

  6. När jag var yngre, innan jag fick barn tyckte jag det var dötrist att vara ensam, klättrade på väggarna om jag inte hade planer eller sällskap.
    Men nu uppskattar jag det. Just som du säger att man får tänka och andas i lugn och ro mellan varven.

    • Var sak har sin tid, kanske man kan säga. Ibland vill de flesta vara i sociala sammanhang, däremellan njuter vi av ensamheten.

  7. Jag kommenterade här förut men det verkar ha hamnat i slasken… så som mina kommenterar ofta gör på wp! Inte bara hos dig.

    • Så var det… dina senaste kommentarer har klassats som skräp… 😦 Men nu har jag fiskat upp dem… vill gärna ha kommentarer från dig… 🙂 Och alla andras kommentarer också…

Kommentera

Etikettmoln

