Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Regn

DSC_2886
Ovanstående bild togs igår, så visst varnades vi i god tid för vad som komma skulle

Så kom det litet regn till sist, ja, inte för att jag direkt längtat efter det, men under mina vandringar i skog och mark har jag ju sett hur knastertorrt det har varit.

Idag arbetar jag kväll och vaknade 06.40 av att det åskade rejält, och då menar jag rejält. Åskan rullade fram över Jönköping. De varma och kalla molnen hade visst bestämt att ”dejta” här idag… och det blev en dejt som hördes vida omkring. De molnen var inte diskreta precis… 🙂 Regnet vräkte ned och detta höll på i drygt en timme, kanske 1,5. Det var väldigt mörkt ute för att vara juli månad. Så en stund efter att regnet upphört så tittade solen fram, väldigt försiktigt… precis som den undrade om det var lugnt läge för hen att komma fram och ta över igen. Riktigt säkert läge för solen är det inte än, hen drar sig tillbaka emellanåt.

Hör på radion att regnet har ställt till med problem och det förvånar mig inte. På sjukhuset har operationer ställts in p.g.a att vatten har trängt in… ja, har det kommit in regnvatten i operationssalarna är det nog svårt att hålla sterilt läge vid operationerna.

Även trafiken har påverkats, lokalt har det varit en halv meter vatten på E4. Det sa de på radion – jag har svårt att tro det, tur man inte var ute och körde då. Markerna var så knastertorra så uppsugningsförmågan var det nog inte mycket med…

Lusten att göra något inomhus kom direkt, välbehövligt… synd jag inte är ledig hela dagen! Jag har varit ute massor de dagar jag varit ledig i sommar så det finns mycket som pockar på uppmärksamhet här hemma…

Kommentarer till: "Regn" (10)

  1. Synd att inte regnet kan sansa sig lite och komma lite i taget. För det behövs verkligen. Klippte gräset här idag… och hoppas på att det ska komma regn så att det börjar växa igen.
    Riktigt varmt idag, svettbad har det blivit två gånger. Har varit ute och rekat för en geocachingrunda i närområdet. Ska beställa grejer i eftermiddag. Ser inte ut som jag har någon ledig dag kvar av lovet, mer än måndag och fredag, 5 och 9 aug. Kanske vi kan få till en cachingrunda om du är i hemtrakten någon lördag – ev. fredag eftermiddag – under hösten.

    • Klippt gräset, ja, då är du redo för en rotablöta du också… Det här med geocachingen, vi får se om vi får till det. I annat fall finns det bättre chans nästa år, tror jag.

      Lägger du ut dina cacher när jag är ledig så kanske jag kör på dem…. och försöker logga FTF. I annat fall tar jag nog i alla fall en runda nedåt för det finns mycket cacher där har jag sett.

  2. Regnade och åskade härmed igår, så all verksamhet avstannade för ett dygn. tror inte det gör så mycket då allt som man vill hinna under semestern finns kvar.

    • Ja semesterfolket klarar sig nog, vissa andra fick verkligen arbeta i sitt anletes svett. Jag arbetade, men berördes inte alls av vattenmängden här i sta´n. Mer än såg litet av elädndet… 😉

  3. Här har stan översvämmats lite tydligen…själv bor jag ju på nåt slags berg..här blir inga översvämningar…är väl tacksam för det på nåt vis…men detta med vädrets makter..det är trevligt när dessa makter ”säger ifrån” på nåt vis…människan är ganska hjälplös ändå när det väl kommer till den beryktade kritan.

    Men nu tillönskar jag dig en superb afton..det ska jag ha 🙂

    • Ja, idag var det Göteborgs otur att drabbas. Instämmer till fullo om att vi är maktlösa mot vädrets makter… Tänker på stormen Gudrun, tsunamin m.fl större katastrofer… Jag har haft en lugn och fin kväll, varit ute en runda också…

  4. Vad jag förstod av nyheterna, så fick Jönköping verkligen mycket mer än ni ville ha, nu när regnet äntligen kom. Vi rår inte på naturkrafterna, hur moderna vi än blir och hur vi än gör. Det är trist när det förstörelse för miljonbelopp, men ändå lite fascinerande, att hur högteknologiska vi än blir (eller tycker att vi är) så rår vi inte på naturen när den vredgas! Hoppas det löst sig till det bästa, i synnerhet för sjukhuset.

    • Jo, vad jag förstår så var akutmottagningen endast stängd några timmar, sedan tror jag allt rullar igen. Men kostnaden blir nog ganska hög, misstänker jag.

  5. Har även sett i media att ni haft oväder söderut i Sverige. Vi får väl se om det drar vidare till oss i de norra delarna.

    • Jo vi har fått en del väta. Igår kom ett välbehövligt mer stilla regn, men långvarigt. Det var betydligt nyttigare för naturen än när det entimmeslånga skyfallet kom med dunder och brak för någon vecka sedan.

Kommentera

Etikettmoln

