Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fulla garderober

konstgubbe

Hur många är vi i Sverige som har svårt att göra oss av med kläder – eller för all del, andra prylar – vi inte använder?

Mina garderober är fulla… Idag gjorde jag ett halvhjärtat försök att sortera ut en del som inte används. Tittar på varje klädesplagg… tja, det ser inte så dumt ut, provar… hänger tillbaka på galgen och så in i garderoben igen. Jag kommer nog att använda det någon gång är min reflektion.

Slutade snart…. ska göra ett mer helhjärtat försök att städa garderoberna när jag slutat mitt semestervikariat. Tömma garderoberna helt, rengöra, sedan hänga in plagg efter plagg efter noga övervägande. De som inte hängs in lämnas till insamlingacontainrar.

Varför är jag sådan här? Egentligen vet jag mycket väl vilken sorts kläder jag trivs i och använder regelbundet. De andra kan ju förpassas till någon annan som har större glädje av dem. Undrar om jag ska lyckas med det uppdraget i år? Jag har några dagar på mig att samla beslutsandekraft innan jag skrider till verket! 😉

Håll tummarna ni som orkar läsa bloggar i sommartider!

Kommentarer till: "Fulla garderober" (12)

  1. Själv är jag ingen storkonsument av kläder men ibland då och då händer det att jag gör en storrensning – sorterar ut allt det gamla och köper ett gäng nya kläder. De gamla kläderna brukar jag då lägga i insamlingskontainrar.

    • Jag är ingen storkonsument heller, men med åren blir det en del… 🙂 Ditt recept är värt att fundera över… Låter mycket bra!

  2. Jag tror jag är snäppet värre än du med mina garderober, för jag har även olika storlekar och naiv som jag är, tror jag alltid på en smalare framtid…… SUCK!

    • Jag har också haft kläder jag velat komma i, och trott att någon gång, kanske…. Men det hoppet har jag tappat…. så de kläderna är borta i alla fall! 😉

  3. Gjorde också ett försök att rensa igår. Det blev några plagg till ”bra-att-ha-garderoben”. Inget slängt. Får försöka rensa lite från ”bra-att-ha-garderoben” eller ” synd-att-slänga-klädkammaren” någon gång i höst. Handlade tre plagg i Gränna idag. Och fyra i Halmstad för några veckor sedan. Men det är så kul med kläder, tycker jag, som tror att eleverna mina tycker att det är kul med en gammal lärarinna som har lite fräsiga och varierande kläder. FAst visst är det onödigt, alla klädinköp som görs… Favoritplaggen, de blir utslitna. MÅSTE köpa ett par jeans i höst också… de två bästa har det gått hål på.

    • Visst är det ett överflödssamhälle vi lever i, och vi är överflödskonsumenter. Annars vore det inte så fullt i våra garderober… 😉

  4. Jo..alla garderober fulla här med, både med kläder och annat..har även ett fullt förråd i källaren med prylar..!

    För några år sedan tog jag tag i allt och skickade iväg en hel hög med prylar men..ja..sen har det fyllts på igen med annat..börjar bli lite mycket nu igen, snart dags att ta ett nytt tag i detta med att rensa.

    Överflöd? Jo..lite så är det ju..!

  5. Har gjort många försök att rensa – och sedan något år (!!!!) tillbaka står det ett par kartonger som jag skulle lämna vidare – men aldrig blir färdig till. Häromdagen kom jag att tänka på en jeanskjol som jag inte använt på flera år, men som kunde vara käck att ha… Den hittade jag i en av kartongerna… Nu MÅSTE jag ta mig i kragen och se till att få iväg dem – annars bär jag väl in efter hand igen… och så blir det lika fullt.

    • mmm, börjar du plocka upp kläderna igen, så är det nog dags att ta ställning. Antingen plocka upp allt, eller pytsa iväg det till något ställe där det är oåtkomligt för dig! 😉

  6. Bra att rensa ut lite. Det skulle jag också behöva göra och nu när jag bara har en unge kvar hemma kommer jag att ha massor med tid (tror jag)

    Nu återgår den här familjen till vardagen. Vi flyttar hem från stugan igen. Jag har redan jobbat i en månad men maken o sonen börjar igen på måndag.

Kommentera

Etikettmoln

