Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Granskande journalistik

tradgard

En artikel väl värd att läsa och reflektera över!

Kritisk granskande journalistik behövs, trots att den retar läsaren ibland. Hur många är vi inte som hört kommentarer som ”att de ska behöva rota i allt, jag blir så trött”… och sedan slår sig till ro med att allt blir bra. Ja, det är ju så orättvisorna får kraft att slå rot – att vi har det så bra att vi inte orkar bry oss riktigt.

Hur blåögda skulle vi vara om vi inte hade granskning av olika företeelser?

Kommentarer till: "Granskande journalistik" (12)

  1. ”Ge folk vad folk vill ha”. Så sa Bert Karlsson när han för ett antal år sedan var mest i farten med att dränka Sverige i dansbandsmusik. På fikarasterna på våra arbetsplatser diskuterar vi idag roliga reklamfilmer vi sett på TV men om man börjar diskutera politik eller andra samhällsfrågor då blir folk uttråkade och reser sig och går (hände mig på jobbet för ett tag sedan). I dessa tider är det oerhört viktigt att vi har proffesionella journalister som kan granska det som händer i samhället. De måste finnas som motvikt åt både fördummande underhållning och ryktesspridning i sociala medier.

    • Jag har samma erfarenhet… det är inte många som VILL snacka politik. Varför kan man undra, då hela vårt samhällsbyggande består av politiska beslut. Folk har åsikter, men vill inte diskutera dem.

  2. Intressant, vill läsa mer och få ännu mer förståelse. Visst är journalistik och media skit, det fatta även jag… men i stället för att försöka se bakom det förljugna … vilket ju inte är lätt, för man vet inte vad man ska titta efter… så struntar jag ofta i väldigt mycket vad som sägs och skrivs. Det är ju absolut inte bra att vara likgiltig… men det har jag blivit.

    • Granskande journalistik tar förstås tid och resurser… Det våra svenska journalister som var fängslade i Eritrea ville granska… makthavare såg dem som farliga element. De ville inte bli granskade! Så är det förstås med allt mygel… Ja, det borde skrivas betydligt mer om det här.

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Har inte den erfarenheten från min bekantskapskrets att man är ointresserad av politik.
    Slå dövörat till, rycka på axlarna åt det som händer och sker– inte bra för demokratin!
    Jag är mer intresserad av politik och samhällsfrågor idag än när jag var ung.

    • Nja, inte i bekantskapskretsen, de jag umgås med. Men väl på arbetsplatser och andra sociala sammanhang med litet mer ”lösa” bekantskaper… 🙂

  4. Det finns en granskande journalist: Zaremba. Sedan är det ingenting, ingenting…. ja, ibland något.
    Jag tycker folk pratar politik mer nu än 10 år sedan. Prata kan man men agera är betydligt svårare.

  5. Jo..man är ju ganska naiv om man tror att allt är så bra..utan kritisk granskning så står ju allt stilla och det går åt den beryktade pipsvängen.

    • Tyvärr så är inte folk så reko som man önskar, inte ens de som kommit upp och har makt. Man borde kunna förvänta sig mer… men, nog behövs det granskning…

Kommentera

Etikettmoln

