Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nydala krönikerspel

Fjaderholmarna1
Bilden från Fjäderholmarna

Igår var jag tillsammans med goda vänner i Nydala och såg deras kränikerspel. Tyvärr så låg min kamera hemma så någon bild därifrån kan jag inte bjuda på. Krönikerspelet handlade om munkarnas liv där under medeltiden.

Det var en intressant plats som jag ska lägga på minnet och besöka vid annat tillfälle för att utforska litet bättre.Jag har sökt på nätet och funnit uppgifter om klostret. Franska cistercienmunkar instiftade klostret 1143 som då låg i ren ödebygd precis som deras kloster skulle göra. Nydala kloster grundades samma år som det kloster som räknas som landets äldsta cistercienskloster, Alvastra kloster.

Det berättas om att Kristian den II och hans följe på sin återresa från Stockholms blodbad, 1521, stannade på Nydala kloster för övernattning. Innan de lämnade klostret nästkommande dag så lät han dräpa abboten Arvid och fem munkar! Dessutom tog de med sig en del dyrbarheter. Det kan man kalla som ett minst sagt litet konstigt sätt att tacka för gästfrihet, tycker jag. Men när det gäller Kristian II så förvånas man förstås inte så mycket.

Tack för en trevlig kväll vänner… Snart ger vi oss ut på ännu en utflykt tillsammans… 🙂

Kommentarer till: "Nydala krönikerspel" (6)

  1. Nydala, där är det vackert. Besökte platsen innan jag började med geocaching. Får återvända och leta burkar där… Låter väldigt intressant med Krönikerspel. Historien är ju riktigt vidrig! Och i Danmark kallades denne kung för Kristian den gode!

    • Jag tittade litet på geocachingkartan, finns inte så många burkar där, men någon.

      Krönikerspelet handlade inte om Kristian tyrann, utan mer om klosterkyrkans indrivning av lokalbefolkningens avrad, kyrkans rikedom o.dyl. Hur som helst en intressant historia, ganska avskyvärt att tänka på hur kyrkan i gångna tider behandlade folket och klosterkyrkan var inte bättre än de andra kyrkorna.

  2. vad vackert.. å vad trevligt du haft det 🙂

  3. Detta måste betyda att tillåt aldrig en dansk övernatta i din bostad 😉 !!

Kommentera

Etikettmoln

