Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Perspektiv på livet

staket

Oftast känner jag mig ganska ung och fräsch…. men ändå hunnit uppleva mycket och få perspektiv på livet.

Tycker du som jag att vissa saker som hände på 60- o 70-talen hände nyss…. innan du stannar upp… och tänker ”ok, det är ju 40-50 år sedan”… med förvåning. Jag gör det allt som oftast; allra helst när jag samtalar med yngre personer… ja de kan ju inte minnas sådant som hände då ”nyss i mina ögon” eller i verkligheten för 40-50 år sedan… 😉

Kommentarer till: "Perspektiv på livet" (24)

  1. Det är ofta jag känner att saker och ting skedde nånstans under de sista åren här när det gäller samhället..men när jag räknar efter så visar det sig att det var över tjugo år sedan och här sitter en annan och kliar sig i huvudet lite halvt om halvt förvånad..jösses va tiden går.

    Ha de fint nu..det ska jag .

    • mmm ändå tror jag du Micke är ganska mycket yngre än vad jag är… Tiden är en spännande varelse och även åldrandet så länge man får vara frisk i alla fall… 😉

  2. Jodå, visst tänker även jag så och inser att tiden inte stått stilla och tänker att så har det varit för många genom årtusendena och kommer att vara så länge människan finns kvar på jorden som en tänkande varelse.

    Jag hade blivit av med din blogg men hittade tillbaka för en tid sedan. Och ja, jag vet att vi är vänner på facebook, men på något sätt hade jag fått för mig att du slutat blogga. Nåja, nu har jag hittat tillbaka igen. 🙂

    • Ååå vad kul…. nej jag har inte slutat blogga, men bytte bloggplats för ganska länge sedan… och sedan bytte jag en gång till då inte bloggplatsen var till belåtenhet för mig. Så tog jag tillbaka miatankar-namnet… och här trivs jag gott!

      Jo, jag tänker ofta på mina äldre släktingar också… släktforskat litet, litet… Ett vida perspektiv du sätter ord på… Välkommen tillbaka till mitt bloggeri!

  3. Tid är ett spännande område. Jag har skrivit en bloggtext om det som jag ska lägga in snart. Ju äldre jag blir ju svårare är det ibland att placera olika händelser. Det kan till och med vara krångligt att säga rätt decennium i vissa lägen. En fördel är att jag har skrivit dagbok i många år och kan därför vinna vissa ”ordkrig”. Tyvärr har jag en lucka under studieåren som vuxen. En sak upplever jag som sann, fast den inte är det. Det känns som om tiden går fortare och fortare ju äldre jag blir. I min debutroman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, som mest utspelar sig på sjuttiotalet, kunde jag inte låta bli att leka med just tid när jag lät det förälskade paret sitta och fantisera om hur världen skulle se ut trettio år senare, dvs. 2004.

    • Ser fram emot den bloggtexten.

      Jag har haft många olika arbetsplatser under åren och jag ofta relatera olika händelser till det ställe jag arbetade på när något hände. På det sättet kan jag åtminstone placera in händelsen någorlunda i tid. ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, den boken ska jag titta efter på biblioteket… Spännande läsning låter det som-

  4. Nyligen var det en som trodde jag var runt 40-42 år och det gjorde mig glad så klart eftersom jag är 52 snart…

  5. Pratade idag med ett äldre par i Borås och berättade att flyttade från Rångedala 1975. Oj, så länge sedan, sa de. Jag tycker att det inte alls känns så långt bort i tid. Framförallt har jag svårt att känna mig som 60… tycker att jag är 35-40…. har känt mig i den åldern länge….

  6. Jag känner mej också helt klart mycket yngre än jag är. Hoppas det fortsätter så 🙂

  7. faktiskt igår så dikuterade jag å en jobbarkompis om alla år som bara flyger förbi…hon hade fyllt 50m år i sommar å då kände jag att herregud 50 år vart tusan har alla år tagit vägen..? exakt så kände hon alla hennes släktingar var döda så hon var äldst i hennes släkt…kramen å ha en fortsatt fin helg…

  8. Ju äldre man blir, desto vanligare blir det att när man tänker 60 eller 70 talet, så lägger man till i tanken hur MÅNGA år sedan det var också… och blir lite halvt förskräckt. Läste på någon blogg om en plats som jag besökt …(nyss i minnet..;))… Men kom på att det är 40 år sedan. Man får vara glad så länge man kan räkna 🙂

    Men man är ju inte äldre än man känner sig …. Ja, där gick några år till 😉

    • Om man är så gammal som man känner sig, så skiftar i varje fall jag väldigt i ålder. Ibland betydligt yngre än min kronologiska ålder och vissa dagar ”döfärdig”… alltså väldigt gammal och sliten… 😉

  9. Tiden går. Det är väl det enda man kan vara riktigt säker på.

  10. Exakt så där är det för mig också, det är svårt att fatta att tiden/livet gått så fort. Vi är väl lika gamla, så det är nog ungefär likadant för oss.
    Sedan tänker jag efter på allt jag gjort och det har ändå tagit ”lite” tid att hinna med allt. Hur som helst, kroppen är mycket äldre än hjärnan och tur är väl det, även om det får konsekvenser ibland när jag är för stel för det jag just håller på och gör, t ex kravlar runt på golvet med barnbarnen och inser att det känns svårt att resa sig upp efteråt.

    • hehe… jag känner igen det där med att det kan kännas svårt att komma upp från golvläge. Men både du och jag ska nog vara glada för att vi trots allt fixar det, många som över huvud taget inte går ned i golvläge i vår ålder. Gör de det så skulle de behöva hjälp för att komma på fötter igen!

  11. känner igen mig i det du skriver här
    kan inte fatta vart åren tagit vägen…för visst känns det många gånger som om saker hänt nyss, fast det var ett bra tag sedan..
    detta med tiden gör en ganska fundersam…

  12. Jodu, bor man i Malmö och trivs med det så kan man lätt drabbas av lappsjuka i lilla Oskarshamn. Jag är uppväxt där, men nu har jag bara min gamla mamma och några enstaka bekanta kvar där. Mycket till socialt liv blir det inte där längre.

Kommentera

Etikettmoln

