Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Svenska folket och politiken

hast

Idag lyssnade jag på Ring P1 där en kvinna uttryckte sin avsky för skolpeng, hur den finansieras.

Jag har samma tankar runt den frågan som hon har, men inte reagerat med den glöd hon hade. Hon tyckte det är vansinne att det ska finnas rutavdrag för att barn ska få läxhjälp. Hon tyckte att de miljonerna ska läggas på skolan, det är skolan som ska ha den tid och resurser för att ge barn det de behöver för att klara av skolgången.

Varför ska de välbeställda ha läxhjälp till sina barn på vår bekostnad? De barn som bäst behöver läxhjälp är inte garanterade någon hjälp genom detta – det är ju de barnen som behöver extra stöd i första hand!

Min reflektion efter att ha hört det samtalet är, precis som den inringande kvinnan, att vi svenskar är flata som inte höjer vår röst mer än vi gör. Men så kommer min undran – hur sjutton ska vi göra? Det hjälper ju inte att några få protesterar, då rycks det bara på axlarna åt några ”gaphalsar”. Det behövs mer än så för att något ska hända, eller att de styrande ska lyssna över huvud taget.

Jag är för demokrati, helt självklart, och vi röstar fram våra representanter genom val – vilket är bra. Men däremellan lutar vi oss tillbaka. Många gnäller över politikernas beslut, det har närmast blivit politikerförakt periodvis, eller kanske t.o.m finns det ett stort politikerförakt i stora delar av befolkningen som har lett till att vi inte bryr oss…

Men då undrar jag… hur sjutton ska man göra för att politikerna ska lyssna? Är vi för flata? Eller är detta ett fenomen av vårt välstånd… den stora gruppen av medborgare har det så bra så vi bryr oss inte… orkar inte bry oss.. Tror att allt ska bestå i all evighet utan att vi behöver göra mer än rösta på valdagen, ja, inte ens det anses som särskilt viktigt idag…

Är detta fenomen t.o.m baksidan av en välfungerande demokrati?

Kommentarer till: "Svenska folket och politiken" (15)

  1. jag såg på TV igår diskussion om läxhjälpen och med rutavdrag
    och det blir ju bara de som är välbeställda ekonomiskt som kan utnyttja detta…och även om det är Rut-avdrag
    och de sista åren har skillnaderna i samhället bara ökat…..
    och ja, hur ska man få de styrande att lyssna….och lyssna på alla…
    det är oroväckande hur vårt välfärdssystem rustas ner alltmer…..

  2. Absolut. har du rätt. Vi som inte är bekväma för dem som makten har, vi blir inte lyssnade till…. så har jag känt det länge. Man behöver nog vara många som går samman… men de flesta har så nog med sitt eget och bryr sig inte om andra, så det blir inte många…. om det inte gäller att få ihop så mycket pengar på så lite jobb som möjligt. Elittänk…. Elitkotterier … skit i den som har det sämre beställt… han/hon kommer ändå inte med i vår ”klubb”, då är han/hon inte av intresse för i har ingen nytta av honom.
    Vad det gäller läxor; Den gamla lärarinnan förespråkar läxfri skola. Undervisningen ska ske i skolan och ev. läxor ska kunna göras där också!

    • Instämmer. Samtidigt kan vi inte komma från att det här styret har svenska folket röstat fram, alltså valt en regering som arbetar just för de som redan har. En regering som vill öka klyftorna mellan medborgarna. Här är problemet…. ska vi säga att vi får skylla oss själva då!?? Knepig fråga ju mer jag tänker på den.

  3. Allt går i sinusvågor. För att kunna ha en uppfattning om vår samtid och framtid måste vi ha koll på den tid som varit. Det är när vi glömt dåtiden som vi glömmer vart vi är på väg.

    • Kort och koncist uttryckt och väldigt fint sagt.

      Ja, jag tror också att de som är födda på 70 / 80-tal och senare har för dålig kunskap om hur klassklyftorna var för hundra år sedan, hur folkhemmet växte fram osv.

  4. ja så tänker jag också många gånger..vi är för flata

  5. Jag håller med Inger M. Det är skrämmande att se hur vårt välfärdssamhälle bit för bit monteras ner och klyftorna ökar.

    • Ja, jag tror och hoppas att majoriteten av rösterna i valet om ett år visar det också – att nu vill vi ha en annan inriktning i politiken.

  6. Förr ingick det ju i mitt jobb att hela tiden vara en ”nagel i ögat” politiker på framförallt kommunal nivå men ibland regionnivå i olika frågor som gällde utveckling kontra avveckling i olika bygder, och visst gick det att nå fram men det gällde att det fanns aktiva medborgare lokalt (eldsjälar) som visade på engagemang.

    Ja, jag tror att det krävs att man går samman i intressegrupper för att påverka på riksnivå. Man måste kunna påvisa att man är MÅNGA som tycker det är galet det som sker. Är det många infinner sig en viss rädsla för att förlora väljare.

    En mandatperiod på 4 år är väldigt lång för alla som drabbas av den nedmontering av välfärdssamhället som pågår. Nu har det ju t o m pågått i 2 mandatperioder. Jag hoppas verkligen att alla de som tidigare inte ens har röstat, för att man skyller på att ”Alla politiker/partier är ju ändå likadana”, inser att det är en betydande skillnad mellan vem som styr. Inte så att jag önskar att folk skall drabbas av elände, men ju längre tiden går med nuvarande styre, så är det ju fler som hunnit drabbas av t ex sjukdom (och behöver kontakt med såväl sjukvård, apotek som FK) eller arbetslöshet och alla konsekvenser som följer med urholkningarna inom trygghetsförsäkringarna.

    När det gäller RUT och läxhjälpen så är det rent stötande. Vad kostar det tro? Nej, lägg motsvarande summa i stället till stöd för kommunerna, öronmärkt till insatser i skolan. Staten inför fler jobbskatteavdrag och stöd till de som redan har och kommunerna får stå kalaset….

    • Jo, ”Rut” måste kosta en hel del även om det genererar en del arbeten, låglönearbeten. Jobbskatteavdragen tycker jag också är helt sjukt, jag tror att t.o.m många borgerliga inte tycker om det. Ett år kvar till valet.

      • Visst ger ”Rut” några jobb och det är ju bra. Men jag har aldrig sett någon siffra på hur stor del av den totala Rut – kostnaden som beräknas utgöras av just läxhjälp, för de som har råd… Det var ju vällovligt att man, efter några år, plockade bort möjligheten att anlita ”Bartender” på fester inom ramen för Rut i allafall….

      • Bartender-stöd har jag aldrig hört talas om. Har det funnits? Börjar man ge skattefinansierat stöd till både det ena och det andra så kan det bli hur stort som helst. På bekostnad av de som verkligen behöver stöd… sjuka, handikappade och arbetslösa.

  7. Det var mycket som ”kreativa människor” räknade in i ”Hushållsnära tjänster” bl a bartender vid privata hemmafester.. En del hål har ju täppts igen, men kontrollen är väl i stort sett obefintlig. Skatteverket borde lära av FK….

    • Herre min je… inte visste jag att folk hade sådan fantasi för att roffa åt sig av skattekakan. Tur att en del hål täppts till… Det här är en bransch jag inte har koll på…

Kommentera

Etikettmoln

