Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nyhet

prommis

Hur länge är en nyhet nyhet?

Den diskussionen uppmärksammade jag på Facebook för några dagar sedan. Någon menar att en nyhet är nyhet ända tills ”jag” får veta den, även om den är några dagar gammal.

En annan menade att en nyhet är endast en nyhet en kort stund… sedan är den mer eller mindre historia.

Synen på en nyhet har förstås förändrats mycket under de senaste hundra åren. Med den nya tekniken så är kanske en nyhet inte speciellt gammal innan den kan anses som historia…

Vad får du för tankar runt det här dilemmat?

Kommentarer till: "Nyhet" (10)

  1. För mig ska väl nyheter vara dagsfärska..fast så klart..har jag inte uppmärksammat ”nyheten” så blir den ju ”ny” för mig när jag än får den..är väl olika sätt man kan se på det…händelser som håller sig färska för en dag och själva nyheten då som väl håller ett par dagar..ja..tror detta speglar hur jag ser på detta…får fundera lite till.

    Ha de bäst.

  2. En nyhet är det som rapporteras samma dag om det gäller allmänna nyheter i radio/tv/tidningar. Men visst kan det vara en nyhet för en person om den får ett tips t ex även om det inte är dagsfärskt!

    • Det räcker med samma dag för dig i alla fall. Diskussionen jag ”lyssnade” på så skulle en nyhet kablas ut inom 30-60 min av media i dessa tider. Diskussionen handlade om TV:s slöhet… att hålla fast vid sina nyhetstider även när stora nyheter hände ute i världen.

  3. En nyhet är egentligen färskvara, men så länge jag inte har hört ”den”, blir den ju en nyhet för mig närhelst jag än får den.
    Min dotter sa igår att Madeleine var gravid och himmel vad jag letade i minnets arkiv när i livet hon hade en kompis som hette Madeleine. Jag såg förmodligen helt nollställd ut, så då sa hon: Prinsessan….. bröllopsnatten……. Sedan skrattade hon, för hon är inte heller ett dugg intresserad av de kungliga, men hade hört det på av någon på sitt jobb.

    • Nyhet tror jag de flesta definierar som du gör…

      Apropå Maddes graviditet var jag välinformerad då jag fortfarande har ledighetsperiod och lyssnar väldigt mycket på radio då. En sådan nyhet går inte att undvika då, kungliga nyheter kablas ut gång på gång under nyhetsdagen… 😉

  4. Om jag skulle komma hem med en VHS-apparat till min morsa skulle DET vara en nyhet. Sätter lite perspektiv på det hela hahahaha

  5. en nyhet varar väl bara ett par timmar sen är det ju gamla nyheter eller ”`ja vad är rätt?

Kommentera

Etikettmoln

