Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

hönor

Kyrka och stat är skilda åt.

När medlemmarna i svenska kyrkan går till val så har de fortfarande politiskt valda representanter att välja mellan. Alltså personer som är knutna till c, m, s eller något annat politiskt parti. Detta fenomen har jag inte funderat på förrän det tas upp i Godmorgon världen idag.

Är detta riktigt? Ja, inte vet jag vad jag själv tycker, det är en ganska knepig fråga. Allt är ju politik egentligen…

Vet du vad du tycker? Vad skulle hända om valen genomfördes utan den politiska anknytningen?

Skulle kyrkan bli än mer konservativ? Skulle aborter förskjutas än mer? Skulle kvinnliga präster få förekomma? Skulle homosexuella accepteras osv? Skulle de religiösa bli ett eget litet samhälle i samhället med egen moral?

Kommentarer till: "Vilka ska kandidera till kyrkovalet?" (20)

  1. Trots att jag är medlem av kyrkan, så är detta ett för mig fullständígt ointressant val. Vi har en ”lista” att rösta på.. visserligen med femton namn, och politiskt obunden. Förstår inte hur kyrka och politik kan höra ihop idag. Då jag för tio år sedan ungefär, var med på ovanstående opolitiska lista under en mandatperiod, så vet jag det är ett fåtal personer som bestämmer och att det har mer med person än politik att göra. Hur det är på andra ställen vet jag förstås inte….

    • Så tänkte jag också först. Men… frågan är om det fortfarande hade varit omöjligt för kvinnor att bli präster t.ex om inte politiken haft inflytande. Vi har fortfarande kraftigt motstånd från en del präster i den här frågan… Jag tänker som så att kyrkan kanske avskärmade sig från samhället och bildade ett eget samhälle med egna normer… Kanske tänker jag fel, för klart att politiken skulle påverka genom utvecklingen i samhället…

      Jag är inte engagerad på något sätt i kyrkan… men kyrkan finns som en del i vårt samhälle. Har tidigare haft väldigt stort inflytande över människorna, därför tycker jag det är en samhällsfråga även om man inte är medlem… 🙂

  2. Intressant. Man kan vrida och vända på detta hur länge som helst känns det. Men nog är det konstigt när personer utan kyrkligt intresse står på listan och om en opolitisk kyrka skulle bli snävare i olika frågor då vet då spörs om jag vill vara med i den kyrkan. Önskar dig en bra dag och vecka!

    • Ja, jag kommer inte underfund med hur jag skulle vilja ha det i den här frågan – om jag fick bestämma! Kanske är det en bra lösning som det är nu, kanske inte… 🙂

  3. En god vän var invald till Kyrkofullmäktige. Han föreslog att möten skulle börjas med bön. Alla tyckte det var löjligt, även prästen skruvade på sig.
    Jag kan inte förstå vad politikerna har att göra i kyrkans styrelse, när statskyrkan är avskaffad. Låt kyrkan vara fri och bygga på tron. Det skulle dock ge väldigt många olika kyrkor, vissa utan kvinnor, inga homosexuella (som islam redan nu), mot abort, mot dittan och dattan. Valfrihet? Men kan valfrihet inordna sig under våra svenska lagar? Har vissa troende frisedel? Det är en bra fråga.
    PS har gått ur kyrkan länge sedan.

    • Ja, det finns mycket som blir frågetecken runt när kyrka och stat skilts åt. Egentligen tycker jag det är mest logiskt att skilja politiken från kyrkan också… kanske får man stå ut med att vissa präster och kyrkligt folk har åsikter som jag vill förknippa med dåtiden….

      Valfrihet kan väl finnas inom lagens ram. Helt valfritt tror jag inte på, det måste finnas lagar som styr upp vad som anses tillåtet eller ej. För inte kan någon ”vettig människa” tycka att det är OK att döda en annan person även om man tycker han inte är klok… 🙂 Inte kan det vara tillåtet att ta grannens smycken även om jag själv gärna vill ha dem… 🙂 Osv

  4. En jättesvår och knepig fråga som vi också satt och diskuterade för några dagar sedan. Första tanken är att de två sakerna inte hör ihop. Om inte ens ”namnen” besöker kyrkan känns det nästan löjligt att rösta på dem.

    • Som du säkert redan vet så är jag väldigt kluven i frågan. Men som jag skrev i svaret till Elina, så är det nog det mest logiska att plocka bort den politiska makten i kyrkovalet.

  5. Jag visste det inte, men jag är inte heller medlem i kyrkan, annars hade jag nog reflekterat. Nu är det en sak mindre att bry den stackars hjärnan med.

  6. Intressant fråga du tar upp (som alltid:)) I Församlingsbladet som går ut här till alla boende, var det i detta nummer en presentation av de tre olika ”listorna” som är aktuella. 2 av listorna är politiskt oberoende och 1 är med partipolitisk representation..
    Församlingsbladet bjöd också i vårens sista nummer sista nummer in till en ”för-nominering”, där man uppmanade människor, som var intresserade, att kontakta resp gruppering före något visst datum.
    När jag läste en sammanställning, där samtliga 3 ”listor”,svarat på samma frågor märkte jag att en av de oberoende stack ut, i mitt tycke väldigt negativt och konservativt. Därför kommer jag att gå och ta till vara min rätt att rösta på söndag.

    (Jag har ju som du vet nära väg också :))

    • Här får man söka listorna på nätet… för mig är det inga problem. Men det finns fortfarande en hel del äldre som fortfarande inte är internetanslutna, och de vill inte lära sig det heller.

  7. När nu kyrkan är fri från staten så kan jag ju tycka att det där med politik borde tas bort också.
    Lite knepigt är det ju tycker jag.

    Även detta med folk som sitter med i tingsrätten som tillsatts av politiska partier tycker jag är knepigt.

    Men kyrkan där till och börja med…kyrkorådet borde väl fyllas med folk som är aktiva inom kyrkan?

    • Nämndemannaskapet tycker även jag är något knepigt i vårt samhälle, där allt annat ska bygga på kompetens.

      Efter att ha funderat ytterligare och läst alla kommentarer här så tycker jag mer och mer att politiken ska plockas bort från kyrkan, helt och hållet. Låt kyrkan utvecklas som den vill. Konsekvensen blir förmodligen att antal medlemmar minskar än mer…. det blir både för- och nackdel ur kyrkans synvinkel.

  8. Frågan är vad som är alternativet. Den politiska kartan är ju en ganska bra måttstock för att fördela olika åsikter i en beslutande församling. Alternativet är kanske rena personval utan ideologisk koppling. Eller kanske val av personer som företräder olika religioner.

    • Det där var ju spännande vinkling du gör. Nu tror jag dock inte det är möjligt att alla de olika religionerna kan komma överens i ett kyrkoval, alltså olika kyrkofrågor, när inte ens de som är medlemmar i svenska kyrkan kan samsas i samma kyrka, utan splittras upp på Pingstkyrkan, Smyrna och allt vad de heter. För visst brukar de frireligiösa vara medlemmar i Svenska kyrkan, eller har jag fel där? Som ni säkert märker är jag inte så himla insatt i frågan… men funderar ändå.

      Min tanke är att folk som är aktiva i kyrkan, trogna kyrkobesökare eller deltar som frivilligarbetare, anställda som visat genuint intresse för frågorna och som gjort sig kända för att stå för någon åsikt om kyrkans framtid kan nomineras till kyrkovalet. Inte helt enkel process, men det går säkert att arbeta fram. En valberedning måste förstås finnas. Ja, jag tror jag överlåter tankearbetet till de som är mer intresserade än vad jag är… 😉

  9. Är lite skrämmande omedveten, vilka kandidaterna är

  10. Åh så bra funderingar du har.. Jag har stått här med valsedeln i hand och tänkt ”vad ska jag rösta på”. Jag är medlem i svenska kyrkan och på något konstigt sätt har jag alltid trott att de som finns med är troende kristna!!! Varför sitter man annars med där??? Fattar inte! Har ingen aning om vad jag ska rösta på, men har en god vän som är med i EFS så jag ska fråga henne vad hon tycker.. 🙂

    • Det man säkert vet är att de är medlemmar i svenska kyrkan, betalar kyrkoskatt och är politiskt valda… 😉 Vad är en troende kristen? Räcker det med att man är medlem eller hur mäts det, funderar jag vidare… 😉

Kommentera

Etikettmoln

