Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rasism

näckros

Vem är rasist? Jag har ännu inte hört någon som står upp och säger att jag är rasist. Trots det har jag många gånger hört väldigt förnedrande uttalande om andra gruppers personer, kroater, chilenare, iranier, somalier eller muslimer, kristna osv. Dessa uttalande grundar sig i den enskildes människosyn och framförallt vad någon enskild person från det speciella landet/religionen sagt eller gjort! Tänk så hen borde hata sina landsmän med den människosynen, för inte gillar vederbörande alla inom den egna gruppen!?

Vi som har invandrare i vår närhet, antingen inom familjen/släkten eller möter dem regelbundet i skola eller arbetsplatser har nog förvånats ibland över någon invandrares främlingsfientliga uttalande om människor från tredje land, eller från annan religion. Jag har gjort det mer än en gång, men insett att alla vi mänskliga varlelser är förstås enskilda individer med privata åsikter oavsett om vi är svenskar, kineser eller ugandier. Konstigare än så är det inte. Men… självklart måste vi reagera över dessa uttalande oavsett vem som uttalar dem.

Idag finner jag en intressant artikel i Svd;s Brännpunkt, där Damon Rasti skriver om rasism mellan olika invandrargrupper i Sverige. Den rasismen är förstås lika viktig att lyfta fram som den som finns mellan svenskar och den stora gruppen ”invandrare”.

Min förhoppning är att vi någon gång ska kunna tänka ”vi” om alla som bor i Sverige?

Kommentarer till: "Rasism" (2)

  1. Tänk vad härligt om vi en dag kan säga ”vi” oavsett vilken hudfärg, ursprung mm vi har. Drömma kan man ju alltid som du skriver i nästa inlägg. Kanske det är lättare vara ”VI” när bordet är runt … ; ) Vad vet jag?

Kommentera

Etikettmoln

