Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

blogg1

Säga vad man vill om att till kyrkovalet borde inte politiker kandidera, alltså i de olika partiernas namn. Kyrka är som bekant skilt från staten sedan ganska många år. Kyrkans representanter handhar inte bara trosfrågor – utan även en del om vårt gemensamma intresse – naturen!

Men… ”förr i tiden” såg kyrkan till att bli ägare till stora skogsgårdar. De äger fortfarande mycket skog och under morgonens nyheter hörde jag att kyrkan är inte bra på att förvalta sina skogsmarker ur miljösynpunkt. Aha, där finns en aspekt till i det här med om hur de ledande för kyrkan ska väljas.

Jaja, jag kanske börjar bli tjatig i frågan… sådana här frågor kan jag bära med mig i huvudet och fundera över under längre tid. Snappar upp vad sådant som sägs eller skrivs och berör frågan. Jag ska försöka få iväg ännu ett inlägg idag med ett helt annat innehåll så inte bloggen snöar in på det här med kyrkovalet som egentligen intresserar mig väldigt litet… 😉

Kommentarer till: "Tillägg till mitt inlägg om kyrkovalet" (6)

  1. Kyrkan är väl efter staten den största mark/skogsägaren i landet. I ett tidigare arbete samarbetade jag en del med ”Kyrkans miljövärn”. Inte så mycket om skogen precis, men kyrkan äger och förvaltar många fastigheter också utöver kyrkorna, som i sig ofta är väldigt energislukande. Idag vet jag inte alls hur de arbetar med frågan om energiförbrukning, men på den tiden var de väldigt aktiva inom miljöfrågor inte minst i ”mitt” stift och jag hade många föreläsningar om ”Ekologi, miljö och hållbar utveckling i praktisk tillämpning” för olika grupper av förtroendevalda inom svenska kyrkan.

    För min del är valet enkelt på söndag ur miljöaspekten också, eftersom en av landets mer kända miljöförespråkare och debattörer står på den partipolitiska listan i min församling. Där blir det ett X 🙂

  2. Visst kan man tycka vad man vill om kyrkovalet. Springer inte bena av mig till mötena på söndagar och vet egentligen inte vad jag tror på. Jo förresten det vet jag demokrati och anser att det är vår förbannade skyldighet att gå och rösta så fort tillfälle ges. för anser vi att kyrkan består bara av en massa tokiga präster. Vad består då riksdagen av?Kanske en hög med idioter. Fast där anser vi det viktigt att lägga vår röst på samma dåre år ut och år in.

    • hmm… tolkar jag din kommentar om jag säger att den ”luktar” stort politikerförakt? Demokrati vill du ha i alla fall… och demokrati har vi – eller hur?

Kommentera

Etikettmoln

