Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Monica Z

Monica Z

Igår var jag och såg filmen ”Monica Z”, en film som både rosats och risats.

Av mig får den mest ros. Det var en skildring av Monica Z musikkarriär, även om det inte är en dokumentär. Det är viktigt att komma ihåg och det är nog det kritikerna hängt upp sig mest på. Att det finns ”fel” i den, att det inte stämmer med verkligheten. OK, men är det film så är det tillåtet att inte hålla sig till sanningen – ”det är ju bara på film” har ni säkert hört. Men det finns mycket av verkligheten i filmen också. Som när Monica Z ställde upp i Melodifestivalen och fick NOLL poäng t.ex. Skämmigt för att använda ett modernt uttryck!

En nostalgitripp, boende, bilar, transistorradio – ja massor att njuta av.

En väninna till mig berättade att på hennes arbetsplats så hade ungdomarna snackat om att det går en film nu som de gråhåriga går på. Kan bara le för medelåldern var hög och salongen fullsatt även igår em. Jag hade velat se filmen förra veckan men alla biljetter var slutsålda. En film som många är intresserade av.

Rolig, tragisk men främst småmysig film med mycket duktiga skådespelare. Med tanke på att detta är Edda Magnasons debut så undrar jag om hon stannar kvar i branschen och utvecklas än mer eller om hon går en annan väg…. Efter filmen gick jag hem och spelade cd med Monica Z!

Betyg 4 av 5 möjliga!

Kommentarer till: "Monica Z" (14)

  1. Den vill jag också se! Inte för att jag kan skryta med en nostalgitripp men MZ har nåt speciellt över sig. Och det måste vara en perfekt tidsstudie om inte annat. 🙂

  2. Gillade ju Monica Z jag..alla de filmer o annat som hon var med i för att inte tala om detta med musiken då.
    Hon var en kvinna som enligt en bekant som kände henne uttryckte det inte lät någon trampa på henne.
    Hon kunde verkligen bita ifrån…bra kvinna det där.

    Ska se den där filmen så småningom..!

    Ha en skön Söndag

  3. Fyra av fem är inte så dåligt betyg. Jag tänker också se filmen snart, men det är en annan film som lockar betydligt mer och som jag längtat efter länge. Är så orolig för att de inte ska lyckas en tredje gång. Den här gången är det inte Wien eller Paris som gäller utan en grekisk kö. Har jag inte skrivit något om någon filmtitel. Tänk som det kan bli. 😉

  4. Den filmen har jag också tänk att se. Jag har också hör både ris och ros av de som sett den. Men jag tror att jag kommer att gilla den.
    Sov gott!

    🙂

  5. Den ska jag se!!
    Angående sonen så vill han inte skaffa en lägenhet i Västerås permanent eftersom han nu är klar med sin master i folkhälsovetenskap och söker jobb över hela landet.
    Tror i och för sej inte heller det är lätt att få lägenhet i Västerås. Nu hade han tur så en kompis ska plugga i norr så han fick hyra i andra hand på det området han vill bo. 🙂

  6. Blev inte av att se filmen i helgen, hoppas på att det blir av på onsdag. Vill se.

    Ha en fin vecka. // Lissen

  7. Den vill jag gärna se. Jag läste en extrabilaga till aftonbladet om Monica Z. Det var intressant!

Kommentera

Etikettmoln

