Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

438 dagar

438 dagar

”438 dagar”, av Johan Persson och Martin Schibbye, är ett dokument över hur rutten världspolitken kan vara. Det är en berättelse om vapen, makt och förödmjukelser. Samtidigt är det en kamp för att behålla värdigheten och respekten för sig själv och andra. Ja, boken handlar om hur de tillfångatogs i Etiopien och sedan om deras fängelsevistelse i Kality-fängelset.

Det är inte sanningen som gäller i mötet mellan stormakterna, utan list och lismande – på gott och ont. I de svenska journalisternas fall var det på gott, säkerligen nödvändigt för att det skulle sluta så bra som det gjorde.

Yttrandefriheten ska vi vara glada och stolta över. Vi har haft fred så länge, rätt att uttrycka det vi vill och tycker utan repressalier – det är en självklarhet för oss! Men inte för alla.

Efter deras ”resa” är det förstås inte samma Martin och Johan som kom hem till Sverige som drygt ett år tidigare lämnade Sverige. Mina funderingar kretsar runt hur man kan bli ”människa” igen, leva familjeliv, delta i samhällsliv, orka intressera sig för andra. Det efterarbetet är säkert en tuff resa i sig.

Boken är lättläst, även om det är en fruktansvärd historia vi får ta del av. Rekommenderas!

Poäng 4 av 5 möjliga.

Kommentarer till: "438 dagar" (6)

  1. Intressant, den ska jag läsa! Men håller med dig, hur kommer man tillbaka till vardagen i Sverige efter att ha upplevt det hemska. Vi som lever i en ”skyddad verkstad” här i Sverige.. Vi som hetsar upp oss över småsaker. Som inte har några katastrofer att tala om, bortsett från SJ förstås 😉
    Ha en fin söndag!

    • Haha… ja, SJ är kanske Sveriges katastrof!!!

      Läs den, jag tycker det finns mycket som får mig att tänka till i alla fall, över världen, sanningen m.m.

  2. Har också tänkt läsa den! Funderingarna över hur man rehabiliterar sig efter en sådan resa har slagit mig också. Men de verkar ha ett starkt psyke båda två.
    Ha en fin fortsättning på söndagen 🙂

  3. Jag kan tänka mig att den är bra! Hörde deras sommarprogram i somras vilket var väldigt bra!

    • Schibbye är journalist så med andra ord är han i sitt rätta element när han sätter orden på skrift. Johan är fotograf, förmodligen inte lika självklart med skrivkonsten, men jag tycker att även han skriver på ett bra och intressant sätt. De verkar vara väldigt olika personligheter, de kompletterar varandra.

Kommentera

Etikettmoln

