Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

plock

I Jönköping finns det gator där det är högerregeln som gäller, trots att det borde vara väjningsplikt. I alla fall om man tittar på bilförarna… Det är alltså inte många som respekterar högerregeln!

Vissa gator hade jag inte ens lagt märke till att det var högerregel som gällde förrän jag övningskörde med äldste sonen för flera år sedan. Men den kunskapen hade jag inte nytta av för just dessa båda gator förvandlades snabbt, lämna företräde infördes för ena riktningen. Men det finns fortfarande gator där de flesta jönköpingsbor kör som om högerregeln är något helt okänt…

Trots att jag vet att jag har företräde enligt reglerna saktar jag oftast ned eller stannar om jag inte ser att de som kommer från vänster verkligen tänker släppa fram mig, och det är inte speciellt många. Inte ens yrkesförarna….

Sedan finns det en gata där folk inte ser lämna företrädesplikt utan kör som om det är det mest självklara att de ska köra först. Det är förstås förenat med fara, men jag har lärt mig att se upp då jag ofta kommer från riktningen där jag enligt reglerna har företräde… vet numer att det inte alls är självklart att företrädet är mitt… 🙂

Hur har du det med högerregeln?

Kommentarer till: "Hur har du det med högerregeln?" (15)

  1. Jag brukar följa högerregeln i trafiken. I politiken håller jag däremot lite mer till vänster.

  2. Ja du…utan en sådan regel kan det ju lätt bli lite kaotiskt..en del tycks känna att om de nu har en STOR bil så har de företräde…tvi vale.

    Men jag håller mig till högerregeln jag..fast kommer jag från andra hållet så tar jag inte för givet att de andra följer samma regel…bäst så.

    • Vi svenskar är dåliga på högerregelrespekten, i Norge är de jätteduktiga på det. Problemet där, som svensk, är att en skitliten väg som mynnar ut på större allmän väg har ingen lämna företrädesregel ibland. Där tittade jag inte ens efter om det fanns någon trekantig skylt, men jag lärde mig snart… även om det var lätt att glömma. I städerna är det betydligt lättare.

  3. Ibland känns det som om alla har sina egna regler. När man lär känna en miljö ser man efter ett tag bristerna och det som är bra. Ibland kan man ifrågasätta högerregeln när de inte har full uppsikt och ändå måste sakta ner eller om bilen kommer från en slingrande väg/bostadsområde och har låg hastighet. Där blir det inte något bra flyt i trafiken. Extra kul är det att jag haft rätt i min tanke när två sådana vägar blivit huvudleder på sista tiden. Jag känner igen det du skriver, jag gör likadant. Saktar ner och vill vara säker på chauffören verkligen kommer att släppa fram mig från höger. Gör man det för tydligt kan det dock hända att man ”lurar” eller får den andra att bli ”djärvare”. Samspel är inget dåligt recept heller. Själv är jag trött på de som rullar ut på vägen när jag kommer på en stor väg och har hög fart. Sedan visar det sig att de bara ska till nästa avfart. Där rör det sig oftast om äldre chaufförer. Många har slutat att blinka. Cyklister lever extra farligt i novembermörkret som struntar i ljus på sina tvåhjulade fordon. Nu låter jag som en riktig novembergnällmoster. 🙂 kram på dig.

  4. Samma här i Uppsala. På vissa ställen gäller folkets lag och inte högerregeln. Konstigt nog verkar alla acceptera det…

    • Stadens invånare gör sina egna regler utifrån vad som känns mest naturligt. Så tycker jag det känns här i Jönköping i alla fall…

  5. Håller med om att det slarvas med högerregel i trafiken och definitivt detta med våra cyklister som kör omkring utan lyse samt att anser tydligen att de är någon form av fotgängare på hjul. vid övergångsställen. Där kommer de bara utfarande på sin cyklar. sitter man på denna så kör man ett fordon. För att övergångstället ska gälla måsta man kliva av cykeln gå bredvid denna över övergångstället, alltså gå genom att föra det ena benet framför det andra växelvis inte gå genom trampa på pedaler.
    Slut från novembergnället :).

    • Cyklister utan lyse är inget större problem här, tycker jag. Däremot mörkklädda fotgängare som går ut på övergångsställe i tron att det är deras rättighet och bilförarens skyldighet att stanna. Jovisst, så tror många, men då borde de ha reflexer så de syns! Allra helst om det är svart asfalt och regnigt. Då har det hänt mer än en gång att jag får tvärbromsa i sista stund för att inget obehagligt ska hända…

      November får bli en gnällmånad… 😉

    • Varifrån kommer åsikten att man inte får cykla på övergångsställen utan måste leda cykeln över? Trafiken.nu anger att man får cykla, men att man måste lämna företräde åt både gående och korsande trafik, se http://goteborg.trafiken.nu/sbg/Fragor-och-svar/Far-man-cykla-pa-overgangsstallen/ .

      • Jag svarar dig, trots att frågan är ställd till ”Gubben”. Kanske han läser det och besvarar din kommentar också..

        Förmodligen avser Gubben de cyklister som inte tar hänsyn till bilisterna utan ta sig friheten att tro att de har företräde, att bilarna ska stanna och släppa fram dem där de kommer cyklande. Jag tycker det framgår av hans kommentar. Någon företrädesrätt har inte cyklister på övergångsställen.

        Nu får vi se om Gubben hör av sig… 🙂

      • Varför gör man inte det då?

    • @Gubben: ”Varför gör man inte det då?”

      En del lämnar företräde, andra inte. De som inte gör det märks mycket mer och det är de som fastnar i minnet eftersom de rör upp känslor. Då blir de lätt ”alla cyklister”.

      Jag har räknat trottoarcyklare som några kallade ”alla cyklister”. Av 295 cyklister valde 10 trottoaren. Det är 3%. Ändå kände även jag det som om de var fler. Så hur många korrekt placerade cyklister behövs det för att motverka fotgängarnas dåliga intryck av en enda trottoarcyklare? Se http://trafikistan.se/trottoarcyklare/ .

      Jag har också kollat hur många cyklister som släpper fram gående på ett övergångsställe. Det är svårt att mäta objektivt, men jag kom fram till att bara 40% lämnade företräde vid min mätning. Se http://trafikistan.se/struntar-cyklister-i-zebralagen/ .

      • Givetvis är det inte alla, fast för att en undersökning ska vara trovärdig behövs det fler än 295 stycken. Sedan bör undersökningen göras av oberoende inga som är en part i debatten. Ha en trevlig helg! Nu väntar bilen.

Kommentera

Etikettmoln

