Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Återträffen

atertraffen

Igår kväll var jag och såg Anna Odells film ”Återträffen”.

Ni har säkert alla hört talas om den. Hur Anna Odell mobbades under skoltiden, hur hon inte blev inbjuden till en återträff 20 år efter avslutad grundskola. Att hon gjorde en film om värsta scenariot om hur festen kunde ha blivit om hon varit med på festen och hur hon därefter samlar gamla klasskamrater i efterhand för att visa filmen.

Det är en stark film, filmen är väldigt skicklig gjord, blir aldrig gråtmild. Däremot plockar Odell fram litet om hur mobbaren fungerar och att hen inte har någon förklaring alls till sitt beteende.

Anna Odell är en stark kvinna, men hos henne, såväl som hos alla andra mobbade barn, så finns det minnen kvar i kroppen på henne. Det var säkert en ljuvlig hämnd för henne att göra den här filmen, utan att för den skull hänga ut någon allt för hårt! Hon gör det med en vänlighet och respekt för den andre. De gamla klasskamraterna tyckte säkerligen inte det var speciellt trevligt att titta på filmen…

Jag rekommenderar filmen starkt! Den får en stark fyra av fem möjliga poäng, ja kanske till och med fyra och en halv… 😉

Kommentarer till: "Återträffen" (4)

  1. Den vill jag se!! 🙂

    • Ja, som du förstod tycker jag att den ska ses av filmintresserade! Kvalietsfilm kallar jag den…. Men det klart, smaken är som baken… 😉

  2. Bra recension…. hoppas få tillfälle att se…. men kommer kanske på TV.

    • Den kommer säkert på TV, förr eller senare! Om du har ro att vänta. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, heter det… 😉

Kommentera

Etikettmoln

