Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mig äger ingen

Mig_-ger_ingen

I höst har jag verkligen fyllt på mitt ”kulturhjärta”. Njutit av en del teatrar och sett en del filmer. Det blir inget sådant under perioderna jag vistas i Norge och då saknar jag den biten av mitt liv… För en bra sådan upplevelse ger mig så mycket.

Igår var jag och såg ”Mig äger ingen”. En bra film med bra skådespelare. Persbrandt var i sitt rätta element, han är bäst när han spelar roller där personen inte är så speciellt tilltalande. I den här filmen var han en kärleksfull och snäll pappa, men alkoholist med allt vad det kan föra med sig. Att flaskan var viktigare än dottern ibland… Mina tankar efter filmen handlade egentligen mer om alla barn som växer upp i en destruktiv hemmiljö än om själva filmen. Alltför många barn har det svårt under uppväxten. Syftet är kanske just detta…. Vad vet jag.

Filmen var bra, mycket bra skådespelare som spelade dottern, vet dock inte namnen på dem. Som sagt mycket bra skådespelarprestationer! Filmen tippas ta en del priser, tror jag sett att någon tror den får en guldbagge, ja, Persbrandt förstås. Mycket möjligt, tiden får utvisa om det blir så.

Så har jag börjat inse att det är mycket 60-tal nu! Tänk att vi ska bli så nostalgiska över tider som flytt… Igenkänningsfaktorn som får sitt till godo! I den här filmen finns det mycket 60-tal… 😉

Kommentarer till: "Mig äger ingen" (7)

  1. Jo..alkoholismen ställer allt till det..de närstående far illa i processen…en film jag nog ska se är det tänkt.

    Gillar ju persbrandt jag..tyvärr är bilden många har av honom negativ…bilden är att han är en kaxig person..jag tror inte han är det..liksom många andra i hans situation måste man bemöta pressen och det där ljuset på hans person på ett sätt som passar honom..jag tror många missförstår det där…precis som det är med andra människor i den branschen.

    Många tar dem för givet..och ser sig ha rätt att bemöta dem hur som helst på stan..det är inte ok..en vänlig nick mot dem räcker..man ska inte kasta sig över dem.

    Men nu får du ha en superb afton..det ska jag 🙂

    • Persbrandt är en duktig skådespelare, har väl inte så mycket åsikter om honom för övrigt. Jag har dock läst att han har ett ganska stökigt liv…

  2. Jag ser fram emot att se den filmen. Den kommer att ingå i Familjen Lidéns filmmys under 11:säsongen. Om man nu kan kalla det för filmmys när man ser den typen av genre.

  3. Jag gillade också filmen. Mycket. Jag hade inte läst boken innan vilket nog var bra.

    Jag blev så tagen av hur skickligt de visade det gradvisa förfallet hemma. Usch.

  4. ”Mig äger ingen” har jag hört är en bra och sevärd film. Tror nog jag måste se den.
    Ha det så jättegott nu, och en fin fredag ska du ha.
    Kram.

Kommentera

Etikettmoln

