Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lambertz

juletid

Justitierådet – domare i högsta domstolen, en sådan person kan man väl förvänta sig att hen ska uppträda professionellt, i offentliga sammanhang i alla fall.

Jag reagerade mycket negativt på hans entré då han klargjorde att han var glad att han slapp att träffa Sture Bergwall! Oavsett hans känslor för nämnda person så är det inte proffsigt av en man i sådan maktställning att uttrycka sig på ett sådant sätt! Hela intervjun/diskussionen i TV-programmet häromkvällen kändes minst sagt märklig och osmaklig! Den handlar om en person som dömts för många mord och sedan efter flera år frikänts från samtliga. Att en domare i Högsta domstolen då helt öppet påstår att allt är fel, att alla andra har fel, att endast han har den rätta sanningen! I Sverige brukar vi vara noga med att säga att den som inte kan bevisas för ett brott ska anses oskyldig…

Som väntat har Lambertz uttalanden och ståndpunkt diskuterats livligt och kritiserats. Idag hörde jag även krav om hans avgång. Ja, frågan är om inte det här blir Lambertz platta fall.

Kommentarer till: "Lambertz" (12)

  1. Svensk domarkår reagerar ju med kraft nu mot hans närmast rabiata hållning och agerande. Det är märkligt att han så till varje pris skall rättfärdiga sitt beslut i egenskap av JK 2006, att inte det krävdes någon granskning av domarna. Att han i sin nuvarande roll dessutom fullständigt raserar förtroendet för svenskt domstolsväsen är rent bedrövligt!

    • )Jo, jag hörde det också på nyheterna. Det här kommer att leda till hans avgång fortare än han kan tänka sig, misstänker jag… 😉 Det är farligt att måla in sig ett hörn som han gjort… finns inte någon lätt utgång därifrån.. 🙂 Aldrig tidigare har jag känt den 100-procentiga innebörden i det uttrycket så tydligt som i Lambertz fall… 🙂

  2. Jag reagerade också när jag såg programmet. Märkligt att han suttit kvar så länge. Svårt att hävda att det inte är ett rättshaveri när en person blir dömd för åtta mord och frikänd från dem alla.

    Svar: Så roligt att du vill köpa min barnbok! Jag mejlar.

    • Ikväll ville han inte ställa upp för att bemöta all kritik som kommit under dagen.Förmodligen börjar det gå upp för honom att han har gått för långt. Ett hårt uppvaknande, kan jag tänka mig.

  3. Hej. Här är en till som som blev så arg då jag såg TV programmet. Men jag tror oxå att det är kört för honom nu, som tur är.
    Hej sejs och ha en bra Fredag.

    • Det går fort att rasera ett förtroende, tar jättelång tid att bygga upp, så jag tror inte han fixar det. Nu får han nog gå in i sin grotta och analysera livet… Det är väl så kvinnor och män gör efter en riktig smäll….

  4. AnneMarie Engblom sa:

    Lambertz har för länge sedan förlorat förtroendet i svenska folkets ögon.
    Nu även i de egna leden.
    Dags för honom att avgå efter en rättsskandal som är unik, inte bara i Sverige…något liknande har inte hänt någonstans i världen!

  5. Jag såg inte programmet men när jag läser hos dig är jag bara glad över att jag inte gjorde. Skulle ha blivit förbannad helt i onödan… för det hjälper föra om jag ”kokar” i min kammare. 😉

  6. Jag såg det där avsnittet av Veckans brott. Helt otrolig diskussion. Har nog aldrig sett något liknande nån gång i tv. Kan inte riktigt förstå Lambertz beteende. Ganska intressant film också av Dan Josefsson.

Kommentera

Etikettmoln

