Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Historia och religion

bank

Jag har läst någonstans, minns inte var att när vi människor minskar vårt intresse för religion så ökar intresset för historia!

Sedan jag tog del av det har jag inte kunnat släppa detta. Är det nutidens rotlöshet som gör att vi söker ”rötter” bakåt i tiden. Mycket av det vi kan läsa i våra historieböcker är tolkningar och inget annat. Ingen absolut sanning. Religionen, ja, det vet vi ju att det inte kan befästas som någon sanning. Å andra sidan tron på gudar har funnits under långa, långa tider… Då fanns väl ingen rotlöshet? Eller är det människors själsliga rotlöshet som inte har något med platsen vi lever på?

Ser ni något samband mellan att intresset för religionen minskar medan historieintresset ökar? I vår tid så är vi noga med att det ska finnas fakta bakom, helst på beprövad erfarenhet som det heter. Varför fångas vi då av sådant som enbart är tro? Har vi behov av att vistas i fantasilandet emellanåt och blir det då mindre intressant om det är historia eller religion?

Kommentarer till: "Historia och religion" (2)

  1. Det var ett svårt ämne som inte kan sammanfattas. Den som inte tror alls tror jag mår sämst. Med eller utan historier i bagaget. Det som är jobbigt i vår nya tid är att det tycks finnas så många sanningar. Eller halvsanningar som kan tillverkas på en nanosekund. Världen och historien skrivs kontinuerligt om. Jag tror att det är viktigt att tro på goda saker som smittas som ringar på vattnet.

    • Hur tänker du när du skriver ”Den som inte tror alls”… Vi vet ju att vi har historia bakåt i tid, men vi vet inte exakt hur den varit. Vi tror vi vet det som olika forskare och böcker säger att det varit. Jag har svårt att se att någon ska tro att det inte finns någon historia.

      Däremot så finns det de som inte tror på någon religion. Jag ser ju att det finns olika religioner och olika läror, men jag tror inte på innehållet i någon religion och det uppfattar jag befriande… Jag ser att mycket gott har skett i religionens namn, men det finns också väldigt mycket elände som skett i religionens namn.

Kommentera

Etikettmoln

