Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Slitna metaforer

efterratt

Att lyssna på någon som kryddar språket med metaforer har jag tyckt om. Oftast blir de personerna intressanta att lyssna till och lätt att hålla öronen öppna och ta till mig budskapet. Men nu börjar jag reagera tvärtom. Jag kan tycka det är litet ”pinsamt” med metaforer som används av så gott som varje person.

Till exempel att någon ska ”sätta ned foten”, ”vända på varenda sten” och liknande. Det blir klyschor i mina öron.

Det kan bli för mycket av det goda, helt klart! 😉

Kommentarer till: "Slitna metaforer" (6)

  1. Håller med helt … börja från ruta ett … lyfta saken ….. ha med sig i ryggsäcken ….. är TYP inga uttrycks som jag själv kan tänka mig använda. De SUGER 🙂 Ha en bra andra advent!

    • Ja, du förstod precis vad jag försökte säga! 😉

    • Jag tycker att en del av de uppräknade metaforerna kan vara riktigt bra om man använder dem seriöst och träffsäkert. Men jag upplever att många stoppar in dem mekaniskt, bara för att ha något att säga eller gömma sig bakom. DET suger.

  2. Jag tycker ju om när man använder sig av egna ord och uttryck och inte rapar upp andras. Så tänker jag! Ha en bra helg… det är mina ord .. också! 🙂

  3. Håller med, det går mode i metaforer. Och då blir de klyschor. Annars kan en väl funnen metafor lyfta en text eller ett samtal.

Kommentera

Etikettmoln

