Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

jul2

Så har Jan Björklund talat… det ska åter bli tillåtet att ha skolavslutningar i kyrkan, med präst och religiöst budskap. Trots att skola och kyrka har ingenting med varandra att göra. Trots att det inte alls har varit ett naturligt inslag i generation efter generation! Det är ett ganska nytt påfund.

Jag och en del andra har gått på våra barns skolavslutningar med en dubbel känsla. Roligt att vara med om barnens festligheter, men upplevde obehagskänsla av hela ceremonin, av prästens agerande… Jag genomled skolavslutning efter skolavslutning i en liten frireligiös kyrka där jag aldrig skulle satt min fot om det inte varit för barnens skull. Idag, många år efter att sönerna avslutat grundskolan, kan jag minnas känslan av obehag av ceremonin och även av lättnaden och friheten jag kände när jag åter stod utanför kyrkans revir.

Jag tyckte att de senaste årens förändring har varit väldigt sund, en skola för alla… skolavslutningar där alla upplever feststämning och inte olust…. Låt oss behålla det – det är inget tvång att ge skolavslutningar religiösa inslag igen!

PS! Jag går gärna in i en kyrka för att se och uppleva själva byggnaden. Det är det (påtvingade) religiösa budskapet jag vill slippa.

Kommentarer till: "Behåll skolavslutningarna utanför guds domäner" (4)

  1. Jag tycker att det kan vara ok att använda kyrkan om det är en lämplig samlingslokal för avslutningen. Jag tycker också att det är ok att sjunga första versen av Den blomstertid. Den handlar om om sommarens fröjder, inte om religion. Men det är inte ok att gå närmare någon religion än så vid detta tillfälle.

    Däremot är det bra om skolbarn i undervisningssyfte får besöka olika religioners ceremonier, se hur de går till och sedan kunna ställa frågor till ceremoniledarna. Det ökar förståelsen av religioner. Men det har ingenting med klassens eller skolans egna firande att göra.

    • Jag är helt enig om det.

      Absolut ska skolbarnen få lära sig när kristendomen kom till Sverige, föste undan asatron, hur Sverige kristnades osv. Innehållet i kristendomen och även lära sig om andra religioners gudar och tänkande. Men för det behövs inga böner, präster osv. Religionen finns, har funnits, självklart ska barnen lära sig det men precis som du skriver, det har ingenting med skolan att göra. Mer än som ämne, precis som geografi, historia m.m.

  2. Jag tycker också att skola och kyrka har ingenting med varandra att göra
    och det kan bli jobbigt och även ge olustkänslor för många om det är i en kyrka med religiösa inslag
    kram

Kommentera

Etikettmoln

