Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rödbetsbiffar

rödbetsbiffar

Jag lagar någon vegetarisk rätt då och då. Jag har några recept jag brukar återvända till, men det här är helt nytt. Vackert blev det, ska tillreda den enligt receptet ytterligare en gång innan jag ratar receptet. Jag fick nämligen inte tag på råa rödbetor, utan tog rödbetor på burk. Trots att de fick rinna av en lång stund så tror jag det blev vattnigare än det blivit med råa. Fullt godkänt blev det i smaken, men inte jättegott…:-) så jag sparar receptet här.

Rödbetsbiffar med parmesanost

Ingredienser
500 g rödbetor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl pinjenötter
2 ägg
3 msk maizena mjöl

Parmesanyoghurt:
2 dl turkisk yoghurt
1 dl grovriven parmesan
1 msk honung
1 msk rosmarin

Sallad
Pinjenötter

Gör så här
Skala och grovriv rödbetorna och löken och lägg i en bunke. Hacka pinjenöttena. Pressa i vitlök och blanda i pinjenötter, ägg, maizena, salt och svartpeppar. Hetta upp smör i en stekpanna och forma biffar som du lägger i den heta pannan och steker på varje sida.

Parmesanyoghurt:
Grovriv parmesanen och blanda ner i yoghurten tillsammans med mortlad rosmarin och honung. Krydda med salt och svartpeppar och smaka av med lite pressad citron.

Kommentarer till: "Rödbetsbiffar" (6)

  1. Låter väldigt gott! Kan tänka att det blir bättre med färska

    • Ja, det låter jättegott. Kanske var förväntningarna för höga. Jag måste testa en gång till. Dessutom har jag några biffar kvar i kylskåpet… 🙂

  2. God och bra vegetarisk/vegan mat som är både ekologisk och näringsriktig är ju svårt att hitta. Green n Lean är ett svenskt KRAV-märkt hälsolivsmedel med verkligt unika näringsegenskaper som inte innehåller tillsatser av något slag. Lågt GI med mycket fibrer. Det finns 5 olika produkter; burgare, morot- rödbeta och broccolibullar samt en falafel. Passar också som ingrediens i andra rätter – bara att smulas ner i t.ex. en tomatsås och så har man vips en vegan ”köttfärssås” till pastarätter som kanske lasagne, som tacofärs, eller i en kålpudding. Finns nog inte överallt men man kan fråga efter produkten i butikerna så kanske dom kan ta hem mot beställning.

  3. Låter som goda ingredienser men råa rödbetor borde bli godare. Det är väl ganska stor skillnad i smaken?

    Tack för receptet…

Kommentera

Etikettmoln

