Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ananas från Costa Rica

ananas

Jag fick ett mail för någon dag sedan från en väninna, ett mail där hon var kritisk mot priset av ananas i Sverige kontra arbetsmiljön för plantagearbetarna i Costa Rica.

Hennes tankar handlade en del om hur vi svenskar tänker när vi till varje pris ska handla billigt. Oavsett hur förhållanden ser ut bakom de billiga kläderna vi glatt handlar, eller som i det här fallet – maten vi köper för en spottstyver. Hur kan vi tro att en ananas som odlas många, många mil bort kan säljas i Sverige för endast 12-15 kronor? Hon uttrycker det så bra själv så jag citerar vissa delar av hennes mail: ”I artikeln stod det om att i Costa Rica används bekämpningsmedel som inte är tillåtna i Sverige och inte heller i övriga Eu. Arbetarna blir sjuka av det. Det första man ser i fruktdisken när man kommer till ICA Maxi är ett berg av
ananas som säljs för 15 (!) kronor styck och skyltar som talar om att det är ananas från Costa Rica. I dag sålde dom för 12.90 på Konsum – också Costa Rica.”….
Hon fortsätter: ”Ska arbetare i Costa Rica behöva bli sjuka för att vi ska kunna handla ananas för en så billig peng? Jag tror att dom flesta av oss skulle ha råd att köpa ekologiskt odlad ananas.”

Jag behöver förmodligen inte skriva att jag står bakom hennes tänkande, men gör det ändå… 😉

Apropå en kommentar jag fick till mitt förra inlägg så kan man undra hur ICA Maxi tänker? I ena stunden slår de på stora trumman för att erbjuda kunderna Green n Lean-produkter: ”Green n Lean är ett svenskt KRAV-märkt hälsolivsmedel med verkligt unika näringsegenskaper som inte innehåller tillsatser av något slag.” (Citatet är hämtat från en kommentar till mitt inlägg om Rödbetsbiffar här i bloggen.) Samtidigt så är ICA Maxi en av de kedjor som säljer ananas från Costa Rica utan att nämna ett ord om allt gift frukterna besprutats med. Hur tänker de svenska handlarna? Hur tänker vi svenska konsumenter när allt går ut på att vi ska handla så billigt som möjligt. Funderar vi överhuvudtaget på HUR olika varor kan bjudas ut så billigt i vårt land!? Funderar vi överhuvudtaget över hur varorna framställts?

Skrämmande!

Kommentarer till: "Ananas från Costa Rica" (12)

  1. Efter att jag läste en insändare om detta så har jag inte köpt färsk ananas eller vindruvor. Jag blir lite orolig av alla larmrapporter om än det ena än det andra. Min pappa brukar då kontra med att har vi överlevt DDT så överlever vi allt. Men jag är väldigt tveksam till allt som vi får i oss och som vi sedan lagrar i kroppen. Intressant inlägg!
    Önskar dig en trevlig kväll!

    🙂

    • Det är förstås bedrövligt med allt giftet i maten vi glatt köper, men även att vi medverkar till att arbetare i andra länder blir sjuka av sina arbeten pga att vi i rikare länder ska få billiga produkter.

  2. Klokt! Jag skulle vilja köpa ananas, men det ska vara lyx och gärna dyrt! Giftfritt och producerat under rimliga förhållanden för arbetarna. Tack för påminnelsen. Ska prata med både ICA och Konsum i kvarteret!

  3. Och så var det kläderna. Maken får ingen julklappströja i år för jag har inte hittat någon ekologisk och producerad under anständiga former. Långväga frukt har jag vägrat länge.

  4. Tror att vi alla, både de som arbetar i livsmedelproduktionen och konsumenter skulle må bra av om inte utvecklingen ”gick framåt” utan snarare bakåt sådär ett hundra år, till tiden innan alla dessa bekämpningsmedel började användas och maten inte transporterades över halva jordklotet….Utopi förstås
    Nu blir det naturligtvis aldrig så igen, men det är viktigt att vi konsumenter använder vår ”makt” att välja.

    • Ja, kanske det… Det låter väldigt drastiskt när du skriver 100 år. För 100 år sedan var svenska folket väldigt fattigt och jag tror att de inte åt speciellt varierad och bra mat. Kanske har jag fel. Något som förmodligen är lättare att genomföra är att införa restriktioner som ställer högre krav på det som importeras!?

  5. Anita Ojala sa:

    Vad bra att ni tar reda på varifrån all mat kommer. Det är sällan nuförtiden man får veta det!
    Jag tycker också att man kan rösta med fötter och låta bli att köpa sådana varor som är giftiga eller produceras med slavarbete etc. Jag gör det så gott jag kan. Om det finns att ersätta sådant med inhemska produkter som jag känner, helst det. När det gäller ananas har vi ju inhemska bär och frukt.

    • Jag tror att våra handlare måste ange varifrån varorna kommer, alltså från vilket land. Trots det tror jag att de flesta konsumenter inte bryr sig om att tänka ”förnuftigt” utan vill köpa så billigt som möjligt. Hur många gånger hör man inte folk som med stolthet berättar om hur billigt de handlat.

      • Jag tror oxå folk i allmänhet vill handla så billigt som möjligt. Mat är det som inte får kosta. Det är alltid maten som diskuteras, inte hemmen, möblerna, bilarna. Själv gör jag tvärtom: köper ”dyr” mat – för att jag o världen är värd det. Och köper rätt sällan kläder (och ofta isf begagnat) aldrig möbler eller annat. Äger en gammal skruttig husbil ( som ifs inte är så miljövänlig… men ändå)
        Ha! Detta blev visst ett riktigt ”hurra-vad-jag-är-bra” inlägg! 😉

      • Jomenvisst… ibland måste man få känna sig ”bra”! Och jag förmodar att det är sant, det du skriver – och då verkar du ju tänka efter före… 😉

Kommentera

Etikettmoln

